Husk:
- Vær utadvent, åpen og inviterende
- Lokalt forankret og godt koordinert
- Spre informasjon, det blir aldri for mye
- Delta i lokalsammfunnet, vær synlig
Hvem gjør?
Stab: Noen må stå som ansvarlig
For hvem?
Målgruppe:
- Hvem ønsker du å nå?
- Hvorfor er det du har å fortelle relevant for målgruppen?
- "Hva vil de høre og hva trenger de å vite?"
Hvorfor?
Synlighet og profilering er viktig å jobbe med. Profilering handler om å skape og opprettholde image og identitet. Dette krever en bevissthet fra dere som stab og menighet om hvordan dere ønsker å framstå. Hva slags profil dere har og hvilket inntrykk dere ønsker at omverdenen skal ha av dere.
Det handler om å skape seg en historie, og om å etterlate seg et ønsket inntrykk. Hva er din menighets profil? Sett gjerne opp punkter for å klargjøre for dere selv hvilke spesifikke oppgaver dere trenger frivillige til.
Hvor og hva kan vi dele - plattformer for profilering
Menigheten og kirkens lokaler
Plakater og flyere i våpenhus og på oppslagstavler, kunngjøringer, menighetsblad og i de konkrete arrangementene de potensielle frivillige deltar på.
Lokalsamfunnet
Butikker, aviser, lokalblad og oppslagstavler i boretslag.
Nettside
- Nyhetsartikler, portrett av frivillige (alle typer frivillige, vis bredde)
- Arrangementer som medarbeiderfester eller frivillighetsfeiring
- "Stilling ledig"
- "Dette gikk du glipp av" - nyhet
- Vis hva som skjer, ikke bare hva som kommer.
- Senk terskelen for deltakelse ved og i etterkant vise de gode sidene ved arrangementer menigheten/frivillige er med på.
85,5 % av nordmenn over 18 år har profil på Facebook. Mer om digitale kanaler på kirken.no.
(Kilde: Ipsos)
Når bør vi dele? Hvem når vi?
- Post når målgruppen din våkner, slik at du når dem før dagens to do-liste får fokus.
- Post når det er sannsynlig at de tar seg en pause/lunsj, f.eks kl. mellom 11-14.
- Hvis målgruppen din befinner seg i Oslo eller andre steder der det er sannsynlig at de bruker offentlig kommunikasjon – post når de er på vei hjem fra jobb kl.16-17.
- Post rundt kl. 19-21 når alle dagens gjøremål er unnagjort.
(Kilde: Turbo kommunikasjon)
Hvordan
Kontakt via Facebook:
- Menigheten bør ha en Facebook-side som er åpen, mens de frivillige har lukkede Facebook-grupper med ansvarlig administrator forankret i menighet/stab.
- Både i Facebook-grupper og sider kan man planlegge innlegg. Dette gjør administrasjonen mye enklere og man kan sette av en bestemt tid hvor man legger inn innlegg for god tid fremover.
Facebook-side:
- Menighetens liv skal postes her. Gjerne hva som kommer og hva som har skjedd. Ikke glem å vise hva som skjer.
- Her deles stoff for at følgere skal lese, klikke og dele videre. Del gjerne fra nettsiden via Facebook for å trekke trafikk.
- Terskelen for å sende en melding på Facebook er lav. Pass på at det er mulighet for å ta kontakt/sende melding på menighetens Facebook-side.
- Husk samtykke til bilder hvor frivillige kan idenntifiseres.
Facebook-grupper:
- Det kan være nyttig å ha en gruppe for hvert fagfelt. For eksempel: Babysang, Konfirmantledere, Konfirmanter, Gudstjeneste-team og lignende.
- Ha også en generell gruppe som kan brukes som en oppslagstavle, «Vi mangler en kake til kirkekaffen» eller «Kan noen være tekstleser på søndag?».