Spennende utvikling langs Borgleden

Det skjer mye utvikling langs Borgleden. Et av eksemplene er ved Berg kirke, der det er blitt både pilegrimskjøkken og mulighet for overnatting i stabburet.

Kapellet i pilegrimsstabburet ved Berg kirke – Foto: Jan Ivar Andreassen

Det begynte med en god samtale mellom menighetsrådets leder og kirkevergen i 2011, der ideer kom på bordet om hvordan man kunne utvikle kirkestedet på Berg.

Berg menighet i Halden hadde gode erfaringer med kultursatsing, men hadde vesentlige utfordringer med lokalitetene. Kirken manglet kjøkkenfasiliteter, toalettene lå i gravkapellets underetasje, og ferden dit måtte gå på gressbakken over kirkegården. Menigheten var medeier i et menighetshus i nærheten av kirken, men dette var utleid til barnehagevirksomhet på dagtid, og la begrensninger på øvrig bruk.

Fra idé til handling

De første skrittene ble tatt da fellesrådet vedtok å legge inn et rehabiliteringsprosjekt på Berg kirke i kommunens rullerende økonomiplan. I prosjektet ble det kalkulert inn nye toaletter. Nesten samtidig, og som et ledd i den nasjonale satsingen på pilegrimsledene, hadde arbeidet med å etablere Borg-leden i regi av daværende Østfold fylkeskommune startet opp. Det neste som skjedde var at OVF la ut prestegården tvers overfor kirken for salg. Denne hadde to frittstående bygninger, en garasje og et stabbur.

I rykende fart

Fra da av skjøt utviklingen rundt kirkestedet på Berg fart. Foreningen Berg kirkestue blir stiftet, det gamle menighetshuset ble solgt, og midlene fra salget ble brukt til å kjøpe prestegården i 2017. Denne fikk navnet Berg kirkestue. I 2018 ble Borgleden åpnet, og kommunestyret bevilget penger til nytt service-hus for å få kjøkken og sanitærforholdene ved Berg kirke i orden. I nabobyen Sarpsborg har pilegrimsfellesskapet St. Maria tatt form og Borg pilegrimssenter AS stiftes i 2020. Det nye servicehuset med pilegrimskjøkkenet ved Berg kirke sto ferdig våren i 2021, og i Sarpsborg åpnes det informasjonssenter.

Hva nå? Jo, i Berg menighet var man nå klar til å gå videre på ideen om å lage overnattingstilbud i stabburet, og i oktober 2022 møtes en bredt sammensatt komite hverandre med formål om å utvikle det gamle stabburet til overnattingsplass for pilegrimer. Kort fortalt er overnattingstilbudet nå etablert, og dette ble markert med fest for alle involverte den 27.august. Resultatet vi nå har fått, er et komplett kirkested med middelalderkirke, kirkestue, service-hus og overnattingstilbud, og stabburet og service-hus er allerede benyttet av pilegrimer.