Kirkens plikt å vise at vi ikke har glemt kristne som forfølges

2. søndag i november kan dere være med å markere Søndag for de forfulgte.

Kirkens plikt å vise at vi ikke har glemt kristne som forfølges

Det er mange grunner til å markere Søndag for de forfulgte i norske menigheter. Her er noen historier som minner oss om hvorfor dagen er viktig:

• Kinas Xi Jinping skjerper kontrollen over alt, også religion. Den registrerte Tre selv-kirken er pålagt å lage en femårsplan for å gjøre kristen tro mer «kinesisk» - det betyr å bli formet etter kommunistpartiets ønske. Det kan slå ulikt ut ulike steder. Men de er pålagt å installere overvåkningskameraer. Store uregistrerte kirker er stengt. Huskirkene risikerer å bli det. I 2023 ble flere slike kirker som beskyttet flyktninger fra Nord-Korea, stengt. Kinas kristne trenger vår oppmerksomhet og våre bønner.

• I Iran sitter en rekke ledere for kristne konvertitter fengslet, med lange straffer fordi huskirkene anses som en trussel mot nasjonal sikkerhet. I 2023 ble 166 kristne fengslet. Vi må kjempe for dem som fortsatt sitter sperret inne. Samtidig kommer det historier om nye som kommer til tro både i Iran og nabolandet Afghanistan. Vår partner, Pars Theological Center, forteller sterke historier om en bølge av mennesker som kommer til kristen tro. Flere hundre iranske studenter får hvert eneste år opplæring i teologi og lederskap. Samtidig er det mange som trenger hjelp med sine traumer, traumer som skyldes både forfølgelse og et vanskelig familieliv. Vår partner er der for dem med sin rådgivningstjeneste.

• I Tyrkia kjemper våre partnere for overlevende etter jordskjelvene. Samtidig opplever Antalya Evangelical Church økt pågang av nysgjerrige og av mennesker som vil bli døpt til kristen tro. Mer enn 40 er døpt i fjor og i år, etter omfattende trosopplæring. Menigheten gleder seg over at de hvert år i jul og påske får presentere seg med sang og Guds ord i kjente lokaler i byen, utenfor kirkens egne forsamlingssteder. Mer enn 1000 ble nådd i julen 2023, over 500 nå i påsken.

• I India går ekstremistiske mobber som vil gjøre hjemlandet om til et land for hinduer, voldelig løs på stammefolk som har valgt kristen eller muslimsk tro. 2023 var det verste året - med rekordmange angrep på pastorer og andre i menigheter. Mange fryktet for enda mer hindunasjonalisme etter årets valg. Men valget ble ikke den hindunasjonalistiske triumfen som statsminister Modi drømte om.  Vi må arbeide og be for et India som begynner å beskytte sine minoriteter etter år med økende press. Vi må vise indiske kristne at vi ikke har glemt dem.

Søndag for de forfulgte (SFF) markeres i mange kirker og land verden over. Her i landet bruker mange menigheter andre søndag i november. Men også andre søndager kan brukes. Det viktigste er å bruke en søndag til å spre kunnskap, utfordre i forkynnelsen, gi en gave og la seg inspirere av mennesker som lever i land der det virkelig koster å leve ut kristen tro.

Mange menigheter har opplevd at oppslutningen om gudstjenester har sunket sammenlignet med tiden før pandemien som periodevis innebar stengte kirker. Kan norske menigheter nå inspireres av kristne i land som til daglig møter restriksjoner helt uavhengig av virus? Hva kan iranske kristne som ikke har et lovlig gudshus å be i, lære norske menigheter om viktigheten av fellesskap og gudstjeneste?

Utfordringen om å markere SFF går til alle menigheter i Den norske kirke og til alle frikirker. Engasjementet på den aktuelle søndagen kan strekke seg fra offer og informasjon under kunngjøringene i den ene enden av skalaen, til en hel gudstjeneste med vekt på temaet i den andre enden.

Stefanusalliansen har laget gode ressurser for å markere Søndag for de forfulgte. På  nettsiden finner du

• Vitnesbyrd fra enkeltmennesker
• Artikler om land
• Bønner og dikt
• Hjelp til å lage preken
• Forslag til hele gudstjenester
• Filmer om forfulgte
• Salmer og sanger både for Den norske kirke og frikirker
• Opplegg til familiegudstjeneste
• Tekster om Stefanus, den første kristne martyr.

Med hjelp av ressursene på nettsiden kan menigheter være selvforsynt med ressurser til en god markering av Søndag for de forfulgte. Kristne i mange land trenger at vi forteller om dem, støtter dem og ber for dem – og lar oss inspirere av deres vitnesbyrd.

For mer informasjon eller spørsmål, sjekk ut  ressursside for SFF eller ta kontakt på post@stefanus.no.