Digital kirke har vært ett av fire satsingsområder i Kommunikasjonsløftet, bispedømmerådets satsing over flere år. Det har foregått en målbevisst satsing på kompetanseutvikling og kapasitetsutvikling i lokalkirken for å være tilstede på digitale medier. Dette ser vi fortsatt resultater av. Vi har siden 2023 hatt en forenklet rapportering på digitale medier. I 2024 svarte 72 sokn, omtrent som i 2023.
Stabil aktivitet og økning i rekkevidde
60 % av menighetene svarer at de har hatt stabil aktivitet i 2024, mens 20 % rapporterer om en større aktivitet i sosiale medier (SoMe) og 20 % rapporterer om mindre aktivitet. Soknene rapporterer om 40 % økning i rekkevidde for innhold på sosiale medier. Dette er imponerende, det ser ut til at soknene klarer å opprettholde det digitale nærværet samtidig med at man har et stort fysisk tilbud.
Flere planlegger det digitale arbeidet
Det har foregått et stort arbeid med å innlemme det digitale arbeidet i arbeidsplaner, rutiner og arbeidsbeskrivelser i menighetene. 7 av 10 menigheter og fellesråd har en plan for hva som skal publiseres på sosiale medier, dette er en økning fra 2023. Det er også flere menigheter (36%) som har medarbeidere med ansvar for digitale medier beskrevet i sin arbeidsbeskrivelse i 2024. I 2023 var dette 30 % av menighetene.
Tilstede i mange kanaler
Alle sokn er på Facebook, 40 % er på Instagram og under 10 % er henholdsvis på Tik Tok, Snapchat og YouTube. Vi har ikke nøyaktig tall for antall følgere totalt i Borg, men mye tyder på at det er en økning (det er dobling i følgere for de som har rapportert nøyaktige tall). I 2022 hadde SoMe-profiler i Borg 73 724 følgere, 16 % av medlemsmassen. Vi ser at flere menigheter har jobbet målbevisst med å øke antall følgere også i 2024.
Dyktige medarbeidere jobber med kommunikasjon
En viktig suksessfaktor i kommunikasjonsarbeidet i Borg er engasjerte og kompetente kommunikasjonsmedarbeidere. Noen av disse har status som prostikontakter kommunikasjon og andre har kommunikasjonsansvar beskrevet i sin stillingsbeskrivelse. Nettverket av disse medarbeiderne bidrar til kvalitet og utvikling i kommunikasjonsarbeidet både digitalt men også på andre flater.
Videre arbeid
Borg biskop og bispedømmeråd ser digital kirke som en viktig strategi for å være der folk er og å sette ord på det som er viktig for folk på nye måter. Vi ser at tydelige mål gir resultater. Framover vil vi:
- Fortsette arbeidet med å målrette kommunikasjon i digitale medier
- Fortsette å øke kompetanse og kapasitet på digitalt kirkearbeid
- Forsøke å få til en helhetlig strategi for kirkens digitale arbeid på tvers av nivåer i DnK
- Fortsette arbeidet med nettverk for kommunikasjonsmedarbeidere i Borg
- Fortsette arbeidet med å implementere ny kommunikasjonsstrategi
Les hele årsmeldingen i lenke under.