Økt digitalt kirkelig nærvær

I 2024 har Den norske kirke i Borg bispedømme oppnådd betydelige resultater innen digital kommunikasjon. Antall følgere har økt, og rekkevidden på sosiale medier har økt med 40 %. Dette viser at kirkens digitale satsing gir frukter.

Skjermdump fra facebooksiden til Jeløy menighet

Digital kirke har vært ett av fire satsingsområder i Kommunikasjonsløftet, bispedømmerådets satsing over flere år. Det har foregått en målbevisst satsing på kompetanseutvikling og kapasitetsutvikling i lokalkirken for å være tilstede på digitale medier. Dette ser vi fortsatt resultater av. Vi har siden 2023 hatt en forenklet rapportering på digitale medier. I 2024 svarte 72 sokn, omtrent som i 2023.

Stabil aktivitet og økning i rekkevidde
60 % av menighetene svarer at de har hatt stabil aktivitet i 2024, mens 20 % rapporterer om en større aktivitet i sosiale medier (SoMe) og 20 % rapporterer om mindre aktivitet. Soknene rapporterer om 40 % økning i rekkevidde for innhold på sosiale medier. Dette er imponerende, det ser ut til at soknene klarer å opprettholde det digitale nærværet samtidig med at man har et stort fysisk tilbud.

Flere planlegger det digitale arbeidet
Det har foregått et stort arbeid med å innlemme det digitale arbeidet i arbeidsplaner, rutiner og arbeidsbeskrivelser i menighetene. 7 av 10 menigheter og fellesråd har en plan for hva som skal publiseres på sosiale medier, dette er en økning fra 2023. Det er også flere menigheter (36%) som har medarbeidere med ansvar for digitale medier beskrevet i sin arbeidsbeskrivelse i 2024. I 2023 var dette 30 % av menighetene.

Tilstede i mange kanaler
Alle sokn er på Facebook, 40 % er på Instagram og under 10 % er henholdsvis på Tik Tok, Snapchat og YouTube. Vi har ikke nøyaktig tall for antall følgere totalt i Borg, men mye tyder på at det er en økning (det er dobling i følgere for de som har rapportert nøyaktige tall). I 2022 hadde SoMe-profiler i Borg 73 724 følgere, 16 % av medlemsmassen. Vi ser at flere menigheter har jobbet målbevisst med å øke antall følgere også i 2024.

Dyktige medarbeidere jobber med kommunikasjon
En viktig suksessfaktor i kommunikasjonsarbeidet i Borg er engasjerte og kompetente kommunikasjonsmedarbeidere. Noen av disse har status som prostikontakter kommunikasjon og andre har kommunikasjonsansvar beskrevet i sin stillingsbeskrivelse. Nettverket av disse medarbeiderne bidrar til kvalitet og utvikling i kommunikasjonsarbeidet både digitalt men også på andre flater.

Videre arbeid
Borg biskop og bispedømmeråd ser digital kirke som en viktig strategi for å være der folk er og å sette ord på det som er viktig for folk på nye måter. Vi ser at tydelige mål gir resultater. Framover vil vi: 

  • Fortsette arbeidet med å målrette kommunikasjon i digitale medier
  • Fortsette å øke kompetanse og kapasitet på digitalt kirkearbeid
  • Forsøke å få til en helhetlig strategi for kirkens digitale arbeid på tvers av nivåer i DnK
  • Fortsette arbeidet med nettverk for kommunikasjonsmedarbeidere i Borg
  • Fortsette arbeidet med å implementere ny kommunikasjonsstrategi

Les hele årsmeldingen i lenke under.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"