Støtte til Solomon Islands

Vi vil gjerne bidra til at Tracy Eileen Sasau får fullført teologistudiene sine på Salomonøyene.

Tracy Eileen Sasau og biskop Ingeborg Midttømme.

Vold mot kvinner – og særlig vold i nære relasjoner – foregår i alle land.

Jeg har gjennom årene som biskop også fått lov til å bli kjent med mange lokalsamfunn andre steder i verden og særlig fått se betydningen av kvinners lederskap og trygge kvinnefellesskap.

De siste to årene har jeg gjennom arbeidet i Kirkenes Verdensråd, blitt kjent med flere søsterkirker under andre himmelstrøk. Solomon Islands er en av disse. Salomonøyene ble selvstendig stat i 1978. Nasjonen består av mer enn 990 øyer som til sammen er på størrelse med gamle Hedmark fylke. Nærmere 95% av befolkningen regner seg som kristne.

Tracy Eileen Sasau har arbeidet i kirken i denne regionen i flere år og hatt særlig ansvar for opplæring og oppfølging av kvinner (Gender Equality training programs and women’s fellowship).

Kirken der har anbefalt henne å studere teologi i to år slik at hun får den utdannelsen som er nødvendig for at hun skal kunne bli prest og en tydeligere lederrolle videre. Det vil være av stor betydning.

Tracy Eileen har ikke økonomi til å kjøpe en laptop som hun vil være helt avhengig av. Semesteravgiften og andre utgifter er også krevende for henne.

Hun skriver: “I did a causal job harvesting cocoa at my friend’s cocoa plantation this week for my boat ticket.”

Kan du være med å gi en støtte til Tracy Eileens presteutdanning? Betaling via Vipps til #90793 DNK - Møre BDR, Kategori: Utdanningsstøtte til Tracy