Kirkehagen under Olavsfest 2024: «Rom for refleksjon» skal sendes på TVL

Til høsten skal tre av programpostene i samtaleserien «Rom for refleksjon» sendes på TVL.  -Artig og inspirerende, sier samtaleleder i Kirkehagen, Magne Vik Ravndal.

Samtalen med den nå pensjonerte kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen skal sendes på TVL til høsten.

Ravndal har ledet programposten «Rom for refleksjon» de siste tre årene og synes det er viktig og riktig å nå ut til et større publikum.

- Det er inspirerende, og det er en anerkjennelse av arbeidet vi gjør i Kirkehagen, at TVL ønsker å sende deler av samtaleprogrammet. Arbeidet vi gjør i Kirkehagen har et potensiale og er så bra at det kan gjøres større.

Det er opptak hver ettermiddag kl. 15.15 i Kirkehagen under Olavsfest. Prosjektleder for Kirkehagen Aud Kristin Saltvik Aasen forteller at de tre sendingene skal sendes i to år fremover.

- TVL skal sende samtalene flere ganger og sendingene skal også ligge tilgjengelig på nettsidene til TVL i ti år fremover.

Se her: TVL

Viktig arena

Hun er glad for at TVL ønsker å sende «Rom for refleksjon».

- Vi tror at «Rom for refleksjon» er en viktig arena for å ta opp temaer i skjæringspunktet mellom tro og samfunn, som er relevant for alle. Vi tror at gjestene i samtaleserien kan få oss alle til å løfte blikket med gode refleksjoner.

Aasen håper også at dette fører til at flere tar turen innom Den norske kirkes samtaleprogram i Kirkehagen.

- Det er tydelig at folk har kommet på Olavsfest og oppdaget Kirkehagen. Vi håper at dette gjør at flere kommer til Kirkehagen. Vi skulle gjerne ha sendt flere deler av samtaleserien, men i år ble det tre samtaler. Samtidig vil jeg si at det er et privilegium å få sendt samtalene på TVL. Som vi setter stor pris på.

På trua laus

Men programposten «Rom for refleksjon» skal ikke bare sendes på TVL. Det skal også sendes som en del av podcast-serien «På trua laus», som Ravndal også er programleder for.

- Alle seks dagene med «Rom for refleksjon» blir tatt opp og sendt som en del av «På trua laus» til høsten.

Hør her: På trua laus

Han forteller at årets utgave av «Rom for refleksjon» er litt annerledes.

- Det er nytt at vi bare har en gjest. Vi leker litt med portrett-sjangeren for å kunne gå mer i dybden i tema og refleksjoner. Det passer godt inn i rammen til både samtaleserien «Rom for refleksjon» og podcasten «På trua laus», utdyper han videre.

Sendinger

Det er samtalen med Marianne Døhl, Harald Stanghelle og Siri Sunde som skal sendes på TVL til høsten.

Les mer: Program i Kirkehagen 2024