Til alle ansatte i Nidaros bispedømme
Innledning
Den 21.-26. september ble Kirkemøtet 2022 gjennomført i Trondheim. Blant sakene det var knyttet stor oppmerksomhet til, var sak KM 10/22 Kirkelig organisering. Vi ønsker med dette nyhetsbrevet i fellesskap å gi informasjon til alle ansatte i Nidaros bispedømme om Kirkemøtets vedtak og videre oppfølging.
Kirkemøtets vedtak i organiseringssaken
Kirkerådet hadde i forkant av Kirkemøtet kommet frem til tre alternative modeller for organisering av arbeidsgiveransvaret. Til Kirkemøtet ble det fremlagt tre ulike modeller for organisering av arbeidsgiveransvaret – (1) én modell med utgangspunkt i soknet som arbeidsgiver, (2) én modell med utgangspunkt i rettssubjektet Den norske kirke som arbeidsgiver og (3) én modell som viderefører både rettssubjektet Den norske kirke og soknene som arbeidsgivere, men samler utøvelsen av en del arbeidsgiverfunksjoner.
Kirkemøtet vedtok å gå inn for en videreutviklet modell 3.
Litt nærmere om modellen
Modell 3 innebærer samlet og samordnet utøvelse av arbeidsgiverfunksjoner, der rettssubjektet Den norske kirke fortsatt er arbeidsgiver for prestene og soknene ved fellesrådet fortsatt er arbeidsgiver for de andre ansatte som arbeider i soknene. Det er med andre ord ikke lagt opp til noen virksomhetsoverdragelse av ansatte, men utøvelsen av arbeidsgiverfunksjoner skal samordnes mest mulig. Organiseringen av sørsamisk menighet, døvekirken og spesialpresttjenester skal vurderes særskilt.
En slik fortsatt skrittvis utvikling sikrer kvalitet i prosessen og trygghet for involverte. Modellen er den som har minst gjennomføringsrisiko. Ordningen er fleksibel og kan justeres ved behov. Modellen skal ivareta lokal forankring og sammenheng i kirkeorganisasjonen.
Det skal utarbeides felles rammeverk, strategier, politikk og systemer for å legge til rette for enhetlig og effektiv forvaltning og sammenheng i hele trossamfunnet. Dette omfatter blant annet felles personalreglement, et system for konflikthåndtering og system for HMS. Biskopens tilsyn skal styrkes og ledelsen tydeliggjøres, uten at biskopen skal utøve arbeidsgivers styringsrett på samme måte som i dag. Den daglige ledelsen skal gjennomgående være todelt, og kirkefaglig og administrativ leder skal være sidestilt. Den konkrete utformingen av ledelse i kirken skal utredes nærmere og høres for ny behandling i Kirkemøtet.
Veien videre og hva skjer nå?
Vi står sammen om at Kirkemøtet har kommet frem til et vedtak som gjør at Den norske kirke kommer videre i arbeidet med fremtidig organisering. Det vil ikke skje endring nå fra dag én. Mange enkeltdeler i Kirkemøtets vedtak krever utredning, høring og regelendringer som skal behandles av Kirkemøtet de neste årene.
Fremover vil de to arbeidsgiverlinjene i Nidaros bispedømme fortsette å samarbeide tett, for å finne de beste løsningene for samordnet ledelse. Etter hvert vil Kirkerådet komme tilbake til en mer konkretisert tidslinje for ulike prosesser, slik som frister for flere utredninger og høringer.
Som bispedømmets ledelse vil vi sammen være med å bidra i det langsiktige arbeidet med kirkens organisering. La oss sammen være med å løfte målbildene som ligger til grunn for Kirkemøtets vedtak om kirkelig organisering. Vårt viktigste fokus også denne høsten og det neste året vil være hver dag å jobbe for å virkeliggjøre kirkens visjon om «Mer himmel på jord».
Med vennlig hilsen,
Herborg Finnset, biskop,
Olav Fykse Tveit, preses og biskop i Domprostiet
Steinar Skomedal, stiftsdirektør Nidaros bispedømmeråd
Kjell Inge Nordgård, kirkeverge i Trondheim og leder i kirkevergelaget i Nidaros