Vi gratulerer Britt Sveen Bolme- hele Rindals "Tante Britt" !

Nidarosen 2024, bispedømmets hederspris, ble mandag tildelt Britt Sveen Bolme fra Rindal. Hun fikk prisen for sitt mangeårige arbeid for barn og unge i Rindal sokn.

Ordfører Mildrid Kattem Aune (f.v), juryleder Gunn Ågot Leite, prisvinner Britt Sveen Bolme og leder i soknerådet Arnhild Foseide Fagerholt. Foto: Stine Sveen Flåtten

Juryens vurdering

Det er 23. gangen det deles ut en slik utmerkelse i Nidaros bispedømme. Juryen   mottok 18 gode forslag til kandidater. Prisvinner ble foreslått av Rindal sokneråd.   Juryen har valgt å gi Nidarosen 2024 til Britt Sveen Bolme.

Presentasjon

Britt Sveen Bolme er hele Rindals «Tante Britt».

Etter utdannelse som barsel– og spedbarnspleier på Hamar, reiste Britt hjem for å  jobbe ved fødestua i Rindal. Utenfor sin ordinære arbeidstid var hun en viktig støtteperson for nybakte mødre. Da fødestua i Rindal ble nedlagt, begynte hun å jobbe ved sykehjemmet. Her fortsatte hun å ta vakter selv om at hun hadde gått av med pensjon.

Britt har også gjort en uvurderlig innsats innen frivillighet. Hun har gjennom hele livet vært engasjert i menighets– og organisasjonsarbeid. Da hun var 16 år startet hun som leder i Rindal Barneforening. 69 år senere har hun fortsatt en viktig rolle i barneforeningen. Her får hun, med sitt  fine nærvær og gode bakst, vært sammen med unge mennesker som setter pris på hennes tilstedeværelse og varme omsorg.

Sambygdinger i flere generasjoner har et forhold til «Tante Britt». Mange nyfødte har fått strikkede babysokker av «Tante Britt». Kjøkkenet til «Tante Britt» er et kjært samlingsted for barn og ungdommer. De kommer direkte fra skolen, får boller, gjør lekser og prater, før de reiser hjem eller videre til andre aktiviteter. Hjemmet til Britt har også vært et ekstra hjem for tantebarnet Åsa.

Juryen vil særlig fremheve

Juryen vil gjerne trekke frem Britts enorme raushet og omsorg i møte med barn og ungdom i Rindal. Hennes ekte interesse og engasjement for hver enkelt gjør at det er godt å være i Britts nærhet. Hennes omsorg, vist i alt fra håndarbeid, matlaging,     husrom og hjertevarme, har satt og setter stadig gode spor blant barn og ungdom i Rindal.

Britts relasjoner er et flott eksempel på at vennskap ikke trenger å ha noen aldersgrense. Gode menneskemøter på tvers av generasjoner kan bety mer enn en aner.

Hennes innsats blant sambygdingene i Rindal forteller om et sterkt bankende hjerte og et bredt engasjement. Britt har gjort, og gjør fortsatt, en enestående innsats i lokalmiljøet.

Juryen takker for flott innsats, engasjement og trofasthet og håper Nidarosen kan være til inspirasjon og velsignelse. Vi ønsker Britt Guds rike velsignelse i liv og       tjeneste.

Juryen for Nidarosen, september 2024.