På trua laus: Fritenkeren Harald

Harald Stanghelle vokste opp i en familie som var sterkt preget av tru og bedehus. Etter hvert tok han oppgjøret og ble den «fritenkeren» som alle advarte mot. I denne episoden av podkasten «På trua laus» forteller han hvordan bakgrunnen og oppgjøret med pietismen formet ham.

Harald Stanghelle tok et oppgjør med bedehusbakgrunnen hjemme på Stanghelle og ble en «fritenker». Foto: Tor Erik Schröder/NTB

- I mitt miljø var fritenker det verste du kunne være. Jeg vokste opp i ei bygd der indremisjonen sto sterkt, hele slekta mi tilhørte her. Det fantes bare ei tru, det var den som gjaldt og den var formulert av lederskapet i den lavkirkelige tradisjonen, forteller den profilerte avisredaktøren og kommentatoren i samtalen med programleder Magne Vik Ravndal.

Hør episoden her:

Samtalen i denne podkastepisoden fant sted på scenen under Olavsfest i Trondheim denne sommeren. Stanghelle reflekterte over trua og oppveksten i lys av festivalens tema «Makt».

- Min oppvekst på bedehuset var definitivt preget av maktbruk. Slik har religion alltid vært.

- Var det i det hele tatt noe som var verdifullt i møtet med tru hjemme på Stanghelle?

- Ja, naturligvis. Jeg var sterkt knytta til kristentrua. Men jeg kunne ikke forsone meg med at det å være en fritenker var det verste man kunne være. For meg var det noe av det gjeveste. Og der ligger mitt brudd med den tradisjonen jeg vokste opp i.

I samtalen forteller han hvordan han etter hvert brøt så tydelig med trua, at han måtte reise bort fra hjembygda e noen år. Han sier at han senere har hatt med seg fritenkeren videre inn i rollene som redaktør i Dagbladet og Aftenposten og nå som kommentator i sistnevnte avis.

- Jeg er nok fremdeles en undrer. Men jeg kan ikke si at jeg er noen troende lengre, sier Harald Stanghelle.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)