På trua laus: Kommentatorens kamp

Ingeborg Senneset er journalisten og kommentatoren som skrev bok om sin egen sykehusinnleggelse og spiseforstyrrelse. I podkasten «På trua laus» forteller hun om kampen hun kjempet, men også om trua som ble feil og om engasjementet for å åpne rommet for mangfoldet av tru og meninger.

På trua laus: Kommentatorens kamp

Samtalen er tatt opp under Olavsfest i Trondheim i år. Her fortalte den profilerte Aftenposten-journalisten hvordan hun skjulte sine egne problemer i mange år.

Hør episoden her:

- Jeg skulle ønsket at jeg som barn ikke hadde vært så redd for det som føltes skamfullt. Jeg opplevde for eksempel at en voksen gjorde noe som var ugreit. Jeg bar ting inni meg og begynte med selvskading i stedet for å være åpen. Jeg fikk spiseforstyrrelser i stedet for å dele det som var skummelt og viktig. Og jeg tackla ting på min måte, og den måten var ikke konstruktiv, forteller hun til programleder Magne Vik Ravndal.

I podkast-episoden forteller hun hvordan blogginnleggene fra periodene på sykehuset ble til ei bok som mange har lest, og som hun etter hvert har fått mye positiv tilbakemelding på.

Trua som skremte

I samtalen forteller Ingeborg Senneset også om hvordan ei sterk tru i barndommen etterhvert ble noe som skremte henne:

- Jeg vokste opp i en familie som ikke var strengt kristen. Men andre deler av familien var veldig kristen, og det påvirka meg. Jeg fikk etter hvert en stor frykt for helvete. Jeg leste bibelen som tegneserie, og jeg så for meg at helvete var et ekte sted, som jeg var ordentlig redd for.

- Jeg ba mye til Gud, og det var positivt. Jeg kunne alltid be til ham. Men etter hvert trodde jeg det var min skyld hvis jeg hadde glemt å be. Jeg satte sammen mange små biter og lagde min egen virkelighet, som jeg ikke snakket med voksne om, forteller hun.

I dag er Ingeborg ateist. Hun ønsker likevel å forsvare folk rett til å tru, og hun understreker at hun ser  alt det gode som en åpen offentlig samtale om kirke og kirstendom har ført til.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)