På trua laus: Vil styre mindre og velsigne mer

Ingrid Vad Nilsen var frem til august øverste administrative leder for en kirke med 3,5 millioner medlemmer og 7000 ansatte. Nå blir hun prest igjen. - Jeg gleder meg til å ikke bare se de store perspektivene, men å møte folk i sorg og glede og forkynne ordet til frelse, sier hun i «På trua laus».

Ingrid Vad Nilsen (t.h) i samtale med programleder Magne Vik Bjørkøy på Olavsfest.

Samtalen mellom Ingrid Vad Nilsen og programleder Magne Vik Bjørkøy ble tatt opp under Olavsfest i Trondheim på Vad Nilsens aller siste dag som kirkerådsdirektør i Den norske kirke.

Hør samtalen her:

Foran publikum i «Kirkehagen» fortalte hun om ei tru som vokste fram som noe trygt og solid - men uten de store følelsene.

- Det er ikke de store åpenbaringene. Jeg har ikke det følelsesregisteret. Hjemme hos oss var Gud og Jesus naturlige deler av hverdagen. Det var naturlig å gå videre med det. For meg handler tru om at hvis det ikke er noe større å stole på enn meg sjøl, så blir det for skralt. Det må være noe større å henge dette universet opp i, som jeg kan lene meg mot. Jeg ble døpt, og deretter har Gud tatt godt vare på meg.

Tillitskrise

I denne podkast-episoden forteller Ingrid at det har gått på trua laus noen ganger. Verst var det da en av hennes nærmeste prestekolleger plutselig ble hentet av politiet, siktet og etter hvert dømt for alvorlige seksuelle misbruk.

- Jeg opplevde en voldsom tillitskrise, og skulle samtidig stå som prest i offentligheten, med mikrofonen rett oppi meg, og bære et slags håp midt  oppi alt. Det er det tøffeste jeg har vært med på.

- Hva skjedde med Gudstrua da?

- Det knaka godt i sammenføyningene. Men hvor ellers skulle jeg gå? Jeg måtte bare overgi meg helt og si til Gud at «dette er for stort til at jeg kan klare selv. Nå må du gå de neste skrittene for meg», forteller Ingrid Vad Nilsen.

«På trua laus» er en podkast fra Nidaros bispedømme. Her forteller ulike mennesker i Trøndelag om sin historie, sine erfaringer og si tru.

Se og hør alle episodene av «På trua laus» på Nidaros bispedømmes sider

Hør alle episodene av «På trua laus» på Spotify

Sesong 4: «Siri Sunde starter sesong 4 av På trua laus» (06.08.2024)

Sesong 3: «Klar for ny sesong av På trua laus - nå enda mer på TV» (25.01.2024)