Velkommen til Kirkehagen under Olavsfest!

Her finner du programmet i Kirkehagen under Olavsfest 2024. Vi gleder oss!

Velkommen til Kirkehagen under Olavsfest!

Søndag 28.07

Hospiceforum Norge

Makt til de døende

Vi skal alle dø. For noen kommer døden brått og brutalt. For andre er det en lang prosess, hvor det ikke finnes noen behandling som gjør deg frisk. Den siste fasen av livet bør bestå av trygghet, ro og verdighet. Sånn er det dessverre ikke alltid. Hvordan kan døende mennesker få makt til å påvirke sin siste tid? Og hva med de pårørende, hvem kan ivareta dem?

Medvirkende:

• Thea Klingenberg: journalist, lager podkasten, «Hei døden», som hun kaller en dødsforberedende podkast.
  • Stein Kaasa: Prisbelønt kreftforsker, forkjemper for palliativ medisin.
  • Tone Trøen: Leder for Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Tidligere Stortingspresident.
  • Astrid Rønsen: Stifter av Hospiceforum Norge, førstelektor ved institutt for helsevitenskap ved NTNU, Gjøvik.
  • Guttorm Eidslott: Tidligere sykehusprest på Hospice Sangen.
  • Petter Fiskum Myhr: Møteleder, tidligere direktør for Olavsfest

Kaféen er åpen kl. 11.00-17.00

Mandag 29.07

Med våpen i hånd

Programleder Magne Vik Ravndal samtaler med sjef for luftkrigsskolen i Trondheim, Marianne Døhl.

Marianne Døhl er sjef for luftkrigsskolen i Trondheim. Hun valgte tidlig en militær karriére, og ble en av de første kvinnelige offiserene i landet. Hvert år utdanner hun ungdommer til offiserer og ledere. De skal forsvare Norge eller bidra med militær makt i andre land. Hvilke refleksjoner og valg blir viktige når krigsoverskriftene rykker stadig nærmere?

Kl.16.15-17.00

Leif Ingvald Skaug og Gospel Explosion

Tirsdag 30.07

Tro, Tvil og makt:

Samtale med biskop i Stavanger bispedømme, Anne Lise Ådnøy.

Kl. 15.15-17.00

Rom for refleksjon:

Maktkamp på nært hold

Programleder Magne Vik Ravndal samtaler med tidligere redaktør  og kommentator Harald Stanghelle.

Harald Stanghelle er landhandlersønnen som ble en av de mest profilerte avisledere i vår tid. I mange år forvaltet han en tydelig redaktørmakt. På nært hold fulgte kampen å styre Norge, og han er fremdeles en av våre mest kjente kommentatorer. Hvordan har møtet med makta påvirket ham?

Leif Ingvald Skaug og Frøydis Grorud

Onsdag 31.07

Samtale med domprost i Molde Grethe Lystad Johnsen

I kirkemaktas korridorer

Programleder Magne Vik Ravndal samtaler med avtroppende direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen.

Ingrid Vad Nielsen har vært toppleder i både Kirkedepartementet og Kirkerådet. Det har gitt henne stor mulighet til å påvirke utviklingen av Den norske kirke, og hun har vært tett på kampen om makt og meninger innad i kirka. I år gir hun seg som kirkerådsdirektør. Hva sitter hun igjen med?

Maria Solheim, Frøydis Grorud og Lewi Bergrud

Torsdag 01.08

Samtale med preses Olav Fykse Tveit

Mellom kirken og kjærligheten

Programleder Magne Vik Ravndal samtaler med prest Siri Sunde.

Siri Sunde er presten som i 1997 ble tatt ut av stillingen sin fordi hun inngikk homofilt partnerskap. «Siri Sunde-saken» engasjerte både i og utenfor kirken. Med sitt liv og sin personlige historie møtte og utfordret hun makta i Den norske kirke. I vår kom boka om da hun måtte velge mellom kirken og kjærligheten.

Thomas Brøndbo

Fredag 02.08

Tro, tvil og makt

Samtale med biskop i Nidaros Herborg Finnset.

Trump, Trua og makta

Programleder Magne Vik Ravndal samtaler med kommentator i Vårt Land Sigrid Rege Gårdsvoll.

Sigrid Rege Gårdsvoll er kommentator i Vårt Land. Hun har vokst opp tett på kirke og kristendom, hun var aktiv i KrF, og hun har på ulikt vis møtt tanken om at gudstro påvirker samfunnsvalg. Som en av landets mest profilerte eksperter på amerikansk politikk, følger hun nå med på en valgkamp som inneholder både tydelig tro og knallhard retorikk.

Knut Størdal, Mari Bækken og Runa Svare

Laurdag 03.08

11.00-11.45

Samtale med biskop emeritus Tor Singsaas

Kommentatorens kamp

Programleder Magne Vik Ravndal samtaler med kommentator i Aftenposten Ingeborg Senneset.

Den prisbelønte forfatteren og kommentatoren Ingeborg Senneset har i bok, blogger og avisspalter fortalt om hvordan tvangslidelser og spiseforstyrrelse tok makta over henne. I dag er trønderen en profilert journalist og kommentator. Hun utfordrer influenserne, hatet og meningsmakta – og skrev boka «Ordbok for overlevelse» som en hjelp til å stå imot presset.

Allsang

Mari Brækken, Runa Svare og Endre Lorentzen.

Kaféen er åpen kl. 11.00- 17.00 hver dag under Olavsfest.