Juryens begrunnelse:
Kunstneren har vært inspirert av greneveving og nordlyset. Det er særlig grenevevingen som juryen har vektlagt i sitt valg.
Greneveving har solid og lang tradisjon i Nord-Hålogaland. Veven er en oppstadvev, hvor renningen står vertikalt og blir tynget ned av stener. Oppstadveven er av det eldste vev redskapet vi har for veving av stoff, og det har vært brukt i hele Europa. Denne spesielle vevteknikken har overlevd noen få steder i Norge, blant annet i Nord-Troms. Teppene som ble vevet var ofte store og grove, og ble brukt både til vintertelt og sengetøy. I dag finner vi teppene som veggtekstiler flere steder i landsdelen.
Juryen mener at en bispekåpe av greneveving gir en genuin profil på Nord-Hålogaland.
Fargevalget er i naturen sine farger. Også dette gir uttrykk for håndarbeidstradisjoner både i kvensk, samisk og norsk kultur. Vi kan skimte nordlyset uten at det tar for mye fokus, men at det gjenspeiler landsdelen og naturen her.
Bispekåpen gir et godt helhetsinntrykk.
Det er solid og slitesterkt materiale.
Kåpen veves i kamgarn ull og silke. Den blir foret med silke.
Bispekåpen skal innvies 1.pinsedag, 31.mai 2020, i Tromsø domkirke.
Kunstner Åse Eriksen vil være tilstede og fortelle om bispekåpa.
Juryen har vært sammensatt av
Biskop Olav Øygard,
Anne Dalheim fra Nord-Hålogaland bispedømmeråd
Kari Helene Skog fra Nord-Hålogaland bispedømmeråd
Tove Frøvoll Thoresen, kunsthistoriker Tunsberg bispedømmeråd
Ingrid Birkelund, kunnskap om tekstiler og kirkestekstiler
Steinar Sneås Skauge, teologisk rådgiverHeidi Norbye, kirkefagsjef