Bispevisitas i Hammerfest, Kokelv og Kvalsund 23. 28. april

Tirsdag 23. april startet biskop Olav Øygard sin bispevisitas i Hammerfest, Kvalsund og Kokelv sokn med gudstjeneste i Hammerfest kirke. Prosten i Hammerfest, Jon Atle Birkeland, ledet gudstjenesten.

Foto: Rodmire Larsen

På visitasens første dag, hadde biskop Olav Øygard møte med prostene i prostiet, da han pratet om teologi for funksjonshemmede, og hvordan kirken kan være en inkluderende kirke.

Et besøk til det nye Hammerfest sykehus var også på visitasens agenda. Der hadde biskopen samtale med sykehusprest Karen Lorentzen, og avdelingsleder for medisinsk service Vegar Fossmo. På møtet ble det lagt vekt på hvor viktig sykehusprestetjenesten er, som støttetjeneste for både, pasienter, pårørende og ansatte. Biskopen fikk også en omvisning av blant annet sykehusets prestekontor, stillerommet og båre-/seremoni-rommet.

Biskop Olav Øygard med Avdelingsleder for medisinsk service Vegar Fossmo, sykehusprest Karen Lorentzen, prost Jon Atle Birkeland og rådgiver Karl Yngve Bergkåsa i seremonirommet.

Temakvelden i Hønseby bedehus med foredrag om Sjøsamiske bygder mellom fortid og fremtid, var en av visitasens høydepunkter. Der fikk biskop Olav og følge servert historien om bedehusets og sjøsamiske kulturelle og åndelige tradisjoner. Soknepresten i Hammerfest sokn Jon Arne Tandberg holdt også et foredrag om fornorskning og forsoning.

Biskop Olav Øygard var også på besøk hos Hammerfest brann og redning. Der fikk ham en solid og kunnskapsrik orientering om hvordan de arbeider. Dyktige og dedikerte folk som strekker seg langt for å redde folk og verdier når det trenges. Biskop Olav og rådgiver Karl Yngve Bergkåsa fikk seg en tur ‘opp i høyden’. Det var ikke noe å si på utsikten. Her var det greit å ha tilsyn.

Biskop Olav og rådgiver Karl Yngve Bergkåsa på besøk hos Hammerfest brann og redning.

Det var gode dager med visitas i Hammerfest, Kvalsund og Kokelv menigheter, som ble avsluttet med visitasgudstjeneste i Hammerfest kirke på søndag, etterfulgt av biskop Olav Øygards visitasforedrag.

Her kan du lese biskop Olav Øygards visistasforedrag og visitasprotokoll.