Befaring med Riksantikvaren

Stavanger bispedømme har mange verdifulle kirker med stor kulturhistorisk verdi. For å finne løsninger for både aktiv bruk og bevaring, er det viktig med godt samarbeid mellom fellesråd, biskop og Riksantikvar.

F.v.: Turid Tjessem fra biskopens kontor, Karin Axelsen fra Riksantikvaren, konsulent Rune Ramslien, Margreta Vik Stokke fra biskopen, kirkeverge Terje Sindland og Hege Sejnæs Eilertsen fra Riksantikvaren.

Eksempler på slike kirker er Sokndal kyrkje fra 1803 og Jelsa kirke er fra 1647. Kirkevergene har et viktig arbeid med å være ansvarlige for brannsikring, og Riksantikvaren bidrar med rådgivning og godkjenning av arbeid gjort på verneverdig og listeførte kirker.

I slutten av august var Hege Sejnæs Eilertsen og Karin Axelsen fra Riksantikvaren på befaring i Stavanger bispedømme, sammen med Turid Tjessem og Margreta Vik Stokke fra biskopens kontor.

Syv kirker ble besøkt, og i noen av dem handlet det om å finne gode løsninger for brannsikring.

Et av stoppene var Lund kirke på Moi. Sammen med konsulent, kirkeverge og rådgiverne fra Riksantikvaren ble kirken inspisert fra kjeller til kirketårn for å finne løsninger på å legge et pent og sikkert sprinkleranlegg. Mange hensyn må bli tatt: Det skal være estetisk pent, gi god brannsikring og bidra til bevaring av et verneverdig bygg.

Konsulent Rune Ramslien fikk gode innspill for løsninger som skal legge grunnlag for søknaden som sendes til godkjenning hos biskopen og Riksantikvaren.

befaring

For å finne gode løsninger må Hege Sejnæs Eilertsen inspisere både kirketårn og kjeller under kirkegulvet.

befaring