Jubileumsbåten seiler fra sokn til sokn

Siden pinse 2023 har jubileumsbåten seilt gjennom Dalane, Jæren, Sandnes, Ytre Stavanger, Tungenes og Karmøy prosti – der lille Oline ble døpt i den! Nå er båten klar for mye kjekt i Haugaland prosti.

Lille Oline ble døpt i jubileumsbåten av sokneprest Sveinar Medhaug, under Fiskeridagene i Åkrehamn. Foto: Per Inge Eriksen

Kirken i Rogaland feirer 900 år i 2025. Stafetten med jubileumsbåten som seiler rundt i fylket er laget for å vise at vi hører sammen som kirke her i Stavanger bispedømme.

Skjønt, «seiler» er å ta litt hardt i. Ved hjelp av en båthenger og mange flinke folk og sjåfører har båten blitt fraktet nokså tørt fra menighet til menighet. Den er lånt ut av Engøyholmen kystkultursenter, og har ikke fått trutnet skikkelig der den tilbringer det meste av tiden i kirkerom eller på veien. Dermed tar den inn vann når den kommer på sjøen, slik de erfarte i Egersund i fjor da det ble litt travelt med øsekaret. Men i Ferkingstad sokn bestemte de seg likevel for å sjøsette færingen på Sandve og ro til Ferkingstad.

Båten på Ferkingstad

– Vi på Karmøy er stolte over sjøen vår. Vi har levd av sjø og fiske i lang tid og har derfor lyst å vise båten fram, sa menighetsrådsleder Inghild Skeiseid Nordbø til Haugesunds Avis.

Tross høye bølger og sjøsyke, og korte tollepinner som gjorde at årene glapp – i tillegg til at båten ble rodd bak fram – ble det en flott tur, fortalte menighetsrådslederen. Med en vinkork i bunn og ekstra mannskap til øsing holdt båten seg fint flytende.

Båten i Ferkingstad kyrkje
Stafettpinne-båten på fast grunn i Ferkingstad kyrkje.

Åkra menighet har også lange båt- og fisketradisjoner i lokalmiljøet. Der ble båten med på gudstjeneste på Fiskeridagene i sommer. Og hva var mer naturlig enn å ha dåpen i båten? Lille Oline ble døpt av sokneprest Sveinar Medhaug med dåpsfatet godt plassert på tofta.

Båten på Fiskeridagene
Gudstjeneste på Fiskeridagene i Åkrehamn.

17 mai ved Fogn kyrkje
På Fogn fikk båten bli med på 17. mai-feiring.

Historisk markering på Finnøy

Etter pinsegudstjeneste og kirkekaffe i Hesby kyrkje, fikk menigheten se båten på Steinnesvåg kai. Det er i år 200 år sidan Gabriel Kielland og kona Gustava ble rodd til Finnøy som prest og prestefrue. Dette ble markert med skuespill ved soknerådsleder med flere. Dessverre kunne ikke jubileumsbåten sjøsettes, så presteparet ble rodd i en annen båt denne dagen.

Finnøy
Da båten ble tatt imot av Tor Øyvind Skeiseid på Finnøy, hadde den allerede fått mange "segl" på seilet sitt fra menighetene før på ruta.

Hinna og utegudstjeneste
Hinna menighet i Stavanger tok med båten på friluftsgudstjeneste sammen med speiderne på Vaulen.

På gudstjeneste i Grødem
I Grødem kirke ble nesten alle deltakerne på gudstjenesten med på bilde sammen med båten.

Rekord i Randaberg

Flere steder har menighetene prøvd å sette rekord i antall mennesker oppi båten. Siste registrerte rekord er 42 barn og voksne i Randaberg kirke!

Rekord i Randaberg
Kaoskirke i Randaberg menighet og ny passasjer-rekord i båten.

I Madlamark kirke i Ytre Stavanger hadde HEL-konfirmantene undervisning om Jesus som stillet stormen. Med jubileumsbåten på besøk var kulissene for fortellingen på plass. Det ble en virkningsfull og kjekk konfirmanttime.

HELkonfirmanter i Madlamark
HEL-konfirmanter i Madlamark.

I samme båt i Skjold

Nå er jubileumsbåten på plass i Skåre menighet i Haugaland prosti. Her skal den være med på skolestartgudstjeneste 18. august og også få med seg mye annet kjekt, blant annet dette arrangementet i Skjold kirke (lenke til Facebook).

Båten skal være i Haugaland ut oktober, og i november og desember kommer den til Domprostiet. 3.-5. januar 2025 skal den være med på festhelg i Domkirken. Til slutt skal den få reise mellom menighetene i Ryfylke prosti.

Da er seilet fullt av "segl" fra hver menighet som båten har besøkt. Det blir en flott og unik dokumentasjon av en helt spesiell stafett!

Litt om jubileumsstafetten

Formålet med stafetten er å gjøre noe som viser at vi hører sammen som kirke i Rogaland, og å ha det gøy og skape oppmerksomhet om 900-årsjubileet i 2025.

En båt brukes som stafettpinne fordi båten har vært et viktig framkomstmiddel mange steder i Rogaland også til kirken, enten det var til gudstjenester, gravferd eller bryllup. Det er også knyttet mange symboler til nettopp båten i kirken. Menighetene som får besøk av stafett-båten, oppfordres til å ta den inn i kirken hvis mulig, og bruke de temaene som båten kan gi i gudstjenesten eller på en annen måte.

Båten skal være ca. en uke i hver menighet.

Les mer om stafetten her.