Kristian Tjemsland vigslet til prest

Sist søndag ble menighetsprest i Ålgård menighet, Kristian Tjemsland, vigslet til prestetjenesten. – Vigslingen i dag er en forlengelse av dåpen, sa biskop Anne Lise Ådnøy i hilsenen sin.

Fra venstre: Tone Middelthon, Lars Sigurd Tjelle (prost i Jæren prosti),  Mona Dysjeland Gjesing (representant fra VID), Anne Lise Ådnøy, Kristian Tjemsland, Arne Lauvhjell (ordinandens morbror), Kjell Børge Tjemsland (ordinandens far og tidligere prost i Jæren) og Leif Inge Norland Brekke (sokneprest i Ålgård.) Foto: Astrid Tangedal Madland

Det ble en flott festsøndag i Ålgård menighet 15. september. Mange var møtt fram for å feire ordinasjonen av menighetspresten, og biskopen hilste ham med disse ordene:

Kjære Kristian! Gratulerer med at du har fullført et studieløp som gir rett til vigsling! Jeg vil ikke gi deg inntrykk av at du herved er i mål, for det kommer stadig nye etapper i et livsløp.

vigsling
Foto: Astrid Tangedal Madland

Nå er vi her i vakre Ålgård kirke, og i dag er det glede og kanskje lettelse? som preger deg og menigheten. Erfaringer fra kirkelig arbeid i USA og i England gir god ballast. Du er heldig som får preke på en kirkesøndag der Jesu seier over døden er tema. «Frykt ikke. Bare tro!» er litt av et budskap å gå videre med.

vigsling
Foto: Astrid Tangedal Madland

Når du i dag lover å tjene Gud og mennesker innebærer det en overgivelse. Det er en litt voldsom og dramatisk ting å gjøre, men nettopp denne overgivelsen kan gi deg trygghet. For «Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud», som vi leser i Kolosserne 3.3. Ordene peker tilbake på dåpen. Med full neddykking blir budskapet ekstra tydelig: Under vann, død med Kristus. Opp av vannet, oppstått med Kristus. Vigslingen i dag er en forlengelse av dåpen.

Samme hva som møter deg i tjenesten skal du huske dette: Frykt ikke. Bare tro!

utgangsprosesjon
Johan Øfstaas leder utgangsprosesjonen. Foto: Astrid Tangedal Madland