Fikk tommel opp for prestetjeneste

–  Du vet at for å nå hjertene er det evnen til å lytte og dele liv som gjelder. Du setter det doble kjærlighetsbudet høyt, sa biskop Anne Lise Ådnøy til Martin Braut Tjelle da han ble vigslet til prest.

Fra venstre: Just Salvesen, Anne Lise Ådnøy, Per Sigve Særheim, Martin Braut Tjelle, Tom Andre Håland og Lars Sigurd Tjelle. Foto: Tore Myrstad

Vigslingsgudstjenesten var i en fullsatt og feststemt Klepp kirke sist søndag. Her er hele biskopens hilsen til ordinanden:

Du er på mange måter vevd inn i et presteliv. Sannsynligvis måtte du gå flere runder med ettertanke før du valgte veien sjøl? Idag gleder vi oss sammen med deg over at du er villig til å gjøre tjeneste som prest i Ryfylke prosti og i Sandeid fengsel.

Forbønn
Foto: Tore Myrstad

Gjennom studietida har du åpnet opp for andres erfaringer og tanker. Du vet at for å nå hjertene er det ikke ideer og flinkhet som gjelder, men evnen til å lytte og dele liv. Du setter det doble kjærlighetsbudet høyt. Når alt kommer til alt er det å elske Gud og medmennesker det eneste som betyr noe.

Foto: Tore Myrstad

Jeg vil hilse deg med ord fra Exodus 18,18 og minne deg på det Moses fikk lære av svigerfaren. Det var lange arbeidsdager og en stadig kø av folk som ville ha råd. Da sa Jetro: “Dette er altfor tungt for deg. Du kan ikke gjøre det alene.” Da valgte Moses ut dyktige medarbeidere og fordelte arbeidet på en klok måte.

Må Gud velsigne deg med gode medarbeidere og gi deg alt du trenger i liv i tjeneste.