Orgelfestivalen: Fire dager med fire jubileer

Norsk orgelfestival 12.-15. september gir unike orgelopplevelser med konserter, forestillinger, orgelvandring, orgelkurs for ungdom, festivalhøymesser og mer. I år også med rabatt for kirkeansatte og rådsmedlemmer!

14. september er det gratis matinékonsert i St. Johannes kirke med unge orgeltalenter. Foto: Norsk orgelfestival

Edgar Hansen er styreleder i Norsk orgelfestival og har skrevet dette om årets festival:

Fire dager med fire jubileer å feire

Endelig får vi feire fire hundre år med orgel i Stavanger domkirke! Så lenge har folk i Stavanger og omegn kunnet høre klang fra orgelpiper og latt seg fascinere og blitt påvirket av dette store vidunderet. Orgelet har koblet Stavanger til den store lutherske kirkemusikktradisjonen og latt musikk fra forskjellige tider inspirere og bevege de kirkesøkende. Det har også fått stor betydning for sangen i kirken og hvordan den har utviklet seg.

Organistene har gjennom disse 400 årene representert en kunnskap om musikk som har hatt stor betydning for byen. De har vært bindeledd til den europeiske musikktradisjon og var de første offentlig ansatte musikerne. Mange av dem har vært velutdannet og bidratt sterkt i det allmenne musikkliv. De har undervist i musikk og instrumenter, vært komponister og dirigenter for kor, korps og orkester og stått i bresjen for store og små konserter.

Allerede organist Christian Fredrik Lund startet musikkskole tidlig på 1700- tallet og som et tidlig bevis hos oss på at kvinner kunne være musikere ble hans datter Christine Friborg Lund senere ansatt i stillingen som organist ved domkirken og satt i den fram til 1760 da hun ble syk og døde året etter i en alder av 46 år.

Det første orgelet kom fra Nederland i 1622 og var i bruk helt til på 1860 - tallet. Etter det har det vært to orgler før dagens hovedorgel fra Nederland kom i 1993 og slik sett slutter ringen. Derfor har det ved jubiléet vært naturlig å hente organisten Pieter Dirksen fra Nederland som gjest. Orgelene i domkirken har fulgt skiftende trender og hatt stor betydning som inspirasjon etter hvert som det kom orgler i flere kirker utover i distriktet. Domorganistene har ofte vært lærere for nye organister og kirkemusikken i domkirken har vært «trendsetter» og til inspirasjon for organister i distriktene rundt. Derfor er dette jubiléet viktig, ikke bare for Stavanger, men for hele bispedømmet. Vi feirer blant annet med et nytt orgelverk som urframføres på gallakonserten, bestilt av komponisten Nils Henrik Asheim.

På årets festival feirer vi tre jubileer til:

Det er 100 år siden den markante komponisten og organisten Egil Hovland ble født. Han fikk stor betydning både for kirkemusikken og den allmenne kunstmusikken. Han var med å innføre modernismen i norsk musikkliv på 1950 og 60 -tallet med store verk for orkester og kammermusikk. Han utfordret og flyttet grensene for hva som var akseptabelt som musikkuttrykk i kirken og det ble bråk og offentlig ordskifte om flere av hans verk, også orgelstykker. I tillegg fikk han en stor plass som fornyer av musikken i gudstjenesten, både med ny liturgisk musikk og ikke minst gjennom sine vakre salmemelodier. Fra hans hånd kom det også mye frisk bruksmusikk både for orgel og forskjellige korbesetninger, gjerne i samspill med andre instrumenter. Vi setter fokus på den rike arven som kirken har etter Hovland. Mye klinger friskt og nytt ennå i dag.

Vi vil også markere 200 år siden den store østerrikske komponisten og organisten Anton Bruckner ble født. Hans symfonier er ansett som noe av det ypperste som ble skapt i senromantikken. Den tyske dirigenten og organisten Hansjörg Albrecht har tatt med seg symfoniene fra dirigentpulten og til orgelkrakken og vil vise oss at denne gedigne symfoniske musikken kan bli storslått orgelmusikk.

Til sist markerer vi at det er 100 år siden Stavanger domkirke fikk klokkespill som det første i Norge. Det kom egentlig i 1922, men på grunn av at domkirken har vært stengt har det vært umulig å få markert det. Tonene fra et nyresturert klokkespill vil høres ut over torget og byen i forbindelse med alle arrangement under festivalen og oppe i tårnet sitter Tore Bols, erfaren organist og kantor i Stavanger som ble nylig ferdig med sin utdanning som klokkenist, og en av Norges fremste klokkenister Vegard Sandholt.

Festivalen har mange flere godbiter å by på og vi er svært stolte over å ha fått med oss Catalina Vicens som med sitt lille middelalderpositiv vil fargelegge flere av festivalens konserter. Vi håper mange vil finne rike og inspirerende opplevelser i vårt program.

Velkommen til festival, velkommen til jubileum!

Edgar Hansen
Styreleder

Se hele årets program og les om festivalen her

Bruk av rabattkode SBD24 gir 50% avslag for følgende konserter for rådsmedlemmer og ansatte i Den norske kirke i Rogaland (menigheter, fellesråd og bispedømmeråd) :

• 12. september kl 19.00 Gallakonsert i Stavanger domkirke
  • 13. september kl 19.00 Kveldskonsert i St. Petri kirke
  • 14. september kl 19.00 Kveldskonsert i Stavanger Konserthus (rabattkode Rabatt50 siden det er et annet billettsystem)
  • 15. september kl 14.00 Matinékonsert på Utstein kloster