Gleder seg til å synge i Domkirken

Korsanger Håkon Hauge Johnsen, frivillig medarbeider Margun Pettersen og artisten Beharie har alle et forhold til bispedømmets nyrestaurerte katedral. Håkon har fått dele store opplevelser der sammen med barna sine.

Sammen med far og tre barn deltok Håkon Hauge Johnsen da Bachs juleoratorium ble framført i Domkirken i 2019. Fra venstre: Hanne Skaland Johnsen, Håkon Hauge Johnsen, Lars Skaland Johnsen, Odd Sveinung Johnsen og Olav Skaland Johnsen. Foto: Pål Christensen, Stavanger Aftenblad

Korsanger Håkon Hauge Johnsen har hatt et nært forhold til Domkirken helt siden han sang sine første aspirant-toner på slutten av 80-tallet under ledelse av Arne Hadland.

– Det har blitt en del timer der i løpet av årene, forteller Hauge Johnsen, som ennå synger i guttekoret. I voksen alder har han bosatt seg i Sandnes, men synes ikke veien inn til Domkirken er lang.

– Domkirken er viktig for meg, den har vært som en konstant faktor i min fritid. Jeg har mange opplevelser derfra, fra korøvelser, gudstjenester, fra konserter, bryllup, dåp og begravelse, og ikke minst biskop-innsettelser og kongebesøk!

Store opplevelser

Det er likevel minnene om fellesskap rundt betydningsfulle hendelser som står sterkest fram for Hauge Johnsen.

– Å være en del av korfellesskapet i Stavanger gir mange kontakter på tvers av alder og generasjoner. Man knytter bånd til dem man deler mye tid med. Å synge «Deilig er jorden» eller «Påskemorgen slukker sorgen» med de samme menneskene gjennom mange år er i seg selv relasjonsbyggende.  Jeg har også hatt gleden av å synge sammen med alle mine tre barn som også er med i korene, og er takknemlig for at vi har fått lov å dele store musikalske opplevelser i Domkirken.

– En fin måte å være i tiden på

– I Domkirken har folk møttes og sunget de samme sangene i hundrevis av år. Det å ta sin etappe med de samme sangene – det er en fin måte å være i tiden på. Jeg kan kjenne på samhørighet med de som har levd før og de som kommer etter.

Etter fire år uten Domkirken som en del av den ukentlige rutinen, ser korsangeren fram til å komme inn i kirken igjen.

– Jeg gleder meg veldig til å se hvordan det har blitt og ta i bruk Domkirken igjen!

Farfar spilte i orkestret, mens far og tre barn sang da Bachs juleoratorium tradisjonen tro framført i Domkirken i 2019. Fra venstre: Hanne Skaland Johnsen, Håkon Hauge Johnsen, Lars Skaland Johnsen, Odd Sveinung Johnsen og Olav Skaland Johnsen. Foto: Pål Christensen, Stavanger Aftenblad

Margun Pettersen

Frivillig medarbeider Margun Pettersen i St. Petri og Domkirken menighet er pilegrimskontakt for Stavanger domkirke, som er et nøkkelsted på Kystpilegrimsleia. Hennes forhold til Domkirken strekker seg langt tilbake.

– Jeg kom til Stavanger da jeg var 14 år, og ble konfirmert i Domkirken av Christian Svanholm. Vi satt i bispekapellet og hadde Luthers lille katekisme som lærebok. Da ble jeg kjent med kapellet, og også etter hvert Domkirken. Jeg fikk alltid en følelse av høytid når jeg kom inn i kirkerommet. Domkirken var det første middelalderbygget jeg hadde et forhold til. Domkirken har siden vært min menighet. Jeg giftet meg der – det var en stor dag!

Delte gudstjenestebegeistring

– Jeg har også vært ansatt i Domkirken, jeg begynte som barne- og ungdomssekretær og ble etter hvert daglig leder. Som barne- og ungdomsarbeider hadde jeg mye opplegg for barn i kirkerommet, vi lagde skattejakter og barnegudstjenester der ungene skulle være med å dramatisere. Da ble jeg kjent med detaljer i kirken jeg ikke hadde sett før!

– Sammen med kunnskapsrike kirkeledere, proster og prester, lærte jeg mye om liturgi, gudstjeneste og symbolikk. Jo mer jeg brukte kirken, jo mer ble jeg glad i Domkirken. Gjennom kollegene mine fikk jeg øynene opp for gudstjenestebegeistring!

Minner om gudsnærværet i verden

– I pilegrimsarbeidet har jeg blitt oppmerksom på hvordan kirkebygg fungerer og har fungert i samfunnene de er i. Jeg tenker på Domkirken i middelalderen, da det var få hus i Stavanger og den hadde åpne dører mot torget, folket og verden. Det er så flott! Den har preget og preger byen og folk som bor der.

– For meg minner selve bygget om gudsnærværet i verden. Dette er også noe jeg har blitt mer bevisst på gjennom pilegrimsarbeidet. Både arkitektur, symbolikk, kunst og bygg minner meg om et gudsnærvær som er godt for mitt hverdagsliv.

Jeg er opptatt av at kirken ikke skal være et museum, men et levende bygg som formidler det gamle evangeliet inn i vår tid. Det er spennendene å være en del av en lang historie, tenk alt som har skjedd der mellom kirkeveggene!

Beharie

Artisten Beharie ser fram til å være med å starte 900-årsjubileet i Domkirken i 2025. Christian Beharie kommer fra Sandnes, og har fått et forhold til Domkirken som en del av bybildet i Stavanger.

– Domkirken er det store flotte bygget jeg går forbi hver gang jeg går fra togstasjonen inn til byen. Jeg har ikke vært inne der så mange ganger, men syns det er utrolig vakkert. Jeg har sunget der da jeg var yngre, og husker klangen var lang og drømmende.

18. januar er Beharie klar for konsert i Domkirken.

– Jeg tror det blir veldig magisk å spille en litt nedstrippa og nær konsert der.

Ellers forbinder Beharie det å spille i kirker aller mest med julekonserter.

– Å ha konserter i kirker gir en varm intimitetsfølelse. Både lyden og estetikken i kirker er utrolig vakker. Jeg gleder meg skikkelig til konsert i Domkirken!