Kunstig intelligens blir hovedtema på UT

Påmeldingen til årets UT 8.-10. november på Stemnestaden er klar! Tema for hovedseminaret for både unge og voksne er "Mellom himmel og algoritme: Bør vi frykte eller omfavne kunstig intelligens?"

Kunstig intelligens: Bør vi frykte eller omfavne den? Bildet er KI-generert.

UT-konferansen arrangeres på Stemnestaden leirsted av Stavanger bispedømmeråd, og er et samlingssted for ungdom, ansatte, frivillige, barne- og ungdomsorganisasjoner og utdanningsinstitusjoner.

Påmelding skjer her på Checkin!

UT-konferansen består av to programtilbud:
o Ungdomstinget for unge
o Fag- og nettverkssamling for voksne

Fag- og nettverkssamling

Fredag kveld og lørdag er det fag- og nettverkssamling for ansatte og frivillige fra menigheter i Den norske kirke, representanter fra barne- og ungdomsorganisasjoner (primært fra «Kirkens Unge»plattformen) og utdanningsinstitusjoner som tilbyr utdannelse til kirkelige stillinger. I løpet av helgen samles vi om relevante temaer, deler erfaringer og utforsker muligheter for samarbeid.

«Mellom himmel og algoritme: Bør vi frykte eller omfavne kunstig intelligens (KI)?» er årets hovedseminar, hvor både ungdommene og de voksne deltar. Seminarholder Atle Ottesen Søvik er professor i systematisk teologi på MF vitenskapelig høyskole og fokuserer på kunstig intelligens i sin forskning og undervisning.

atle søvik
Atle Søvik. Foto: MF

KI er ikke lenger «science fiction», den er allerede en del av vår hverdag. I sosiale relasjoner, våre hjem, på skole og arbeidsplasser. Med den nye teknologien kommer også en rekke nye praktiske, etiske og juridiske problemstillinger. Som i resten av samfunnet diskuteres også disse spørsmålene i kirken i dag. Hvordan hører KI hjemme i folkekirken? Eller mer konkret: Hvilken betydning har kunstig intelligens å si for arbeid og formidling av tro i kirken?
Ekspertene er uenige om kunstig intelligens vil bringe oss nærmere jordens undergang, eller gi en fantastisk fremtid for alle. Hva er de største farene og mulighetene med denne nye teknologien? Hva kan vi gjøre for å styre utviklingen i positiv retning? Hva konkret betyr kunstig intelligens for oss i hverdagen?

Ungdomstinget

Hva mener du?
Ungdomstinget er bispedømmets øverste organ i ungdomsdemokratiet, altså  ungdommens fremste mulighet for innflytelse i bispedømmet. Sakene «Hvor er ungdommen?» og fokussaken fra Ungdommens kirkemøte vil bli behandlet gjennom komitearbeid. Et sammendrag deles med biskop,
bispedømmerådet, kirkerådet, staben på bispedømmekontoret, prostene og alle sokn i bispedømmet.

Fellesskap og læring
På Ungdomstinget treffer du ungdommer fra andre deler av bispedømmet. Gjennom disse møtene kan du lære mer om hvordan ungdomsarbeid drives i ulike menigheter og få nye vennskap.
Programmet vil blant annet inneholde seminarer om interessante og aktuelle temaer for ungdommer, samtale med biskop Anne Lise Ådnøy, valg av nytt ungdomsråd og ulike sosiale tiltak. På lørdag deltar en også på Atle Søvik sitt seminar om kunstig intelligens

Her kan du laste ned brosjyren for UT-konferanse 2024 og se detaljene i programmet.

Påmelding skjer her på Checkin!