Hele Rogaland eier Domkirka

– Den gamle «damen» Stavanger domkirke fyller 900 år! Og nå skal endelig kirken åpnes etter rehabiliteringen, skriver biskop Anne Lise Ådnøy i anledning åpningen 25. august.

Anne Lise Ådnøy under filmopptak ved Stavanger domkirke. Filmen er til alle konfirmantene i bispedømmet.
– Jeg reiste som barn med buss fra Hillevåg og husker kirkerommet som overveldende stort. Som elev på Kongsgård deltok jeg på fine andaktsstunder i matfriminuttet. Kanskje ble prestekallet til da, formet av romanske, trygge søyler i Domen?
Og – det ikke alle vet: Hele Rogaland har eierskap i Domkirka! Et bispedømme må naturligvis holde seg med en katedral. Bispedømmet og katedralen er like gamle og har begge jubileum i 2025. De mange gamle steinkorsene vitner om et fylke som helt tilbake til 1000-tallet har vært preget av troen på Jesus.
– Jeg gleder meg til feiring av kirke, by og bispedømme! Til å komme rundt i alle prostiene, møte folk, være sammen og feire 900-årsjubileet med mange ulike arrangement.

Vi sees! Enten i Domkirka eller i en kirke nær deg i 2025.