Du er ikke alene

I går ble det tent 33 lys i Sandefjord kirke til minne om hver enkelt som tok sitt liv i Vestfold i fjor. Målet er at alle som er berørt av selvmord, privat eller i jobb, skal finne sammen og kjenne støtte.

Janne Katrin Gundersen fortalte som sine erfaringer som etterlatt etter selvmord. Foto:  Arnt E. Folvik
Det er sjette året på rad at Tunsberg bispedømme er medarrangør og drivkraft for det livssynsåpne arrangementet Du er ikke alene - Samling for etterlatte og berørte etter selvmord.

Øvrige arrangører er Sør-Øst Politidistrikt, Sykehuset i Vestfold, LEVE Vestfold, Vestfold Fylkeskommune, Sandefjord kommune, Kirkens SOS, Sandefjord kirke og fylkets tre brannvesen: Larvik brann og redning, Sandefjord brann og redning og Vestfold Interkommunale Brannvesen.

Sterke innslag

Janne Katrin Gundersen (46) har mistet både far og bror i selvmord. Hun fortalte om dyp sorg, men også om hvordan hun, bokstavelig talt, har gått sin vei videre i livet som aksjonsleder for Gå for å leve. Hun hadde en svært åpen og rørende samtale med Bård Guttelvik.

Astri Olga Tretterud, diakonirådgiver i Tunsberg bispedømme, og Anne Slåtten, folkehelsekoordinator i Vestfold fylkeskommune, leste en spesialskrevet tekst av Eva Dønnestad, og Elin Kristiansens vakre stemme akkompagnert av Stian Tveit på flygel ga musikalske pusterom til ettertanke. Kirkens SOS og LEVE Vestfold sto på stand ved inngangen. Se flere bilder nederst i artikklelen.

Biskopen med oppfordring til menn

NRK Vestfold omtalte arrangementet sammen med utspillet fra Tunsbergs biskop Jan Otto Myrseth om at spesielt menn må våge å sette ord på det som er vanskelig. Artikkelen fra NRK kan du lese her. Her finner du også kontaktinformasjon om du trenger noen å snakke med.