Velkommen til dåp i Bergen!

Du er alltid velkommen til dåp. I dåpen blir vi møtt av Guds kjærlighet. Den er et virkekraftig tegn som gir oss del i Guds frelse, og en gave som det bare er å ta imot, uansett når i livet vi døpes. Barn, unge og voksne er like velkomne til dåp. Den som døpes blir medlem i Den norske kirke. Du er velkommen til å ta kontakt med din menighet hvis du vil bli døpt, eller du ønsker å la barnet ditt døpes.

De aller fleste søndager er dåp en del av gudstjenesten. Hjertelig velkommen til i dåp i en av våre kirker! Vi anbefaler dåp i den menigheten der en bor. Ved barnedåp vil barnet i årene som kommer få invitasjon om å ta del i forskjellige aktiviteter i menigheten, som en del av menighetens trosopplæring.

Fadderne må være medlem i Den norske kirke eller en kirke som praktiserer barnedåp, og være fylt 15 år.

Ønsker dere dåp i en kirke som ligger utenfor Bergen kommune, må dere ta kontakt med den menigheten der dere ønsker dåpen, deretter tar dere kontakt med Kirketorget, på tlf 55 59 32 10 for å avtale dåpssamtale med en menighet i Bergen.

Siden 2021 har vi tilbudt drop-in-dåp i kirker i Bergen. Da kan du som ønsker dåp for deg selv eller barnet ditt møte opp uten påmelding, og bli døpt. Det er et godt alternativ for deg som ikke ønsker dåp i en søndagsgudstjeneste. Helt enkelt - like stort.  Nedenfor finner du påmeldingsskjema til dåp, her kan du ønske deg kirke og dato. Les også mer om hvordan du som voksen skal gå frem dersom du ønsker å bli medlem i Den norske kirke i artikkelen "Dåp av voksne" nedenfor. Mer informasjon om dåpshandlingen, praktiske forberedelser og det å være fadder finner du også nedenfor. Har du andre spørsmål om dåp som du ikke finner svar på her, kontakt Kirketorget.