Kjærlighetssanger

Denne kvelden inviteres du til å oppleve to av Robert Schumanns (1810–1856) mest elskede sangsykluser: Dichterliebe (1840) og Frauenliebe und Leben (1840). Gjennom disse verkene utforsker Schumann kjærlighetens mange nyanser, fra ungdommelig lidenskap til livets store sorger.

Kjærlighetssanger

Hilde Haraldsen Sveen, sopran
Halvor Festervoll Melien, baryton
Knut Christian Jansson, piano

Denne kvelden inviteres du til å oppleve to av Robert Schumanns (1810–1856) mest elskede sangsykluser: Dichterliebe(1840) og Frauenliebe und Leben (1840). Gjennom disse verkene utforsker Schumann kjærlighetens mange nyanser, fra ungdommelig lidenskap til livets store sorger.

Dichterliebe, med tekst av Heinrich Heine, består av 16 sanger som følger en ung manns emosjonelle reise gjennom kjærlighet, tap og bitterhet. Schumanns musikk maler med følsomhet og dybde, der hvert pianoakkompagnement ikke bare støtter sangen, men gir et ekstra lag av mening og intensitet. Fra skjør ømhet til dype fortvilelser, gjenspeiler pianoet mannens indre kamp.

Frauenliebe und Leben, med tekst av Adelbert von Chamisso, tar oss med inn i en kvinnes livsløp, sett gjennom kjærlighetens øyne – fra den første forelskelsen til tapet av ektemannen. I disse åtte sangene skaper Schumann et nært og følsomt portrett, hvor musikken formidler den inderlige kjærligheten og det hjerteskjærende savnet.

I begge syklusene er pianoet mer enn et akkompagnement – det fungerer som en likeverdig partner til stemmen, og utdyper verkets emosjonelle landskap. Schumann lar klaveret kommentere, utdype og belyse teksten på en måte som gjør disse syklusene til noen av de mest rørende i hele liedrepertoaret.

Billetter: kr 150/100 ved inngangen

Velkommen til en kveld med gripende musikkopplevelser!

Konserten er støttet av Bergen kommune og BKF.