Gullvåg er en anerkjent kunstmaler, mest kjent for sine portrett og sin kirkekunst. Den nye utsmykningen, som består av to oljemalerier malt på linlerret, samt selve skissen Gullvåg leverte til konkurransen, ble feiret med en gudstjeneste og et konsertkåseri i Fridalen kirke søndag 18. oktober.
Forventningene har vært store. Under samtalen med kunsthistoriker Gunnar Danbolt legger han ikke skjul på at han håpet på at Gullvåg fikk gjøre denne jobben.
Ordfører Marte Mjøs Persen trakk frem Fridalen som en kulturkirke som betyr mye i livet til mange.
– Jeg var spent på hvordan den nye kunsten skulle se ut. Dette er langt over forventningene! skrøt Mjøs Persen.
Mulig gjennom søster-arv
Den påkostede kirkekunsten har blitt mulig takket være en arv gitt av to søstre som bodde i menigheten. Noe av den skulle øremerkes utsmykning av Fridalen kirke, og en utsmykningskomite ble nedsatt. Tidligere har kirken, som stod ferdig i 1985, hatt en svært enkel utsmykning. Biskopen i Bjørgvin kom med en liste på 14 punkt som måtte være på plass før kirkerommet var klart til å få ny utsmykning.
- Dette har vi ventet lenge på, sa BKFs kirkebyggsjef Arne Tveit i sin hilsen.
- Menigheten har fått gode private pengegaver, og kunstkomiteen har jobbet veldig godt gjennom mange år med å velge utsmykning. I løpet av de to siste årene har mer enn 25 håndverkere i 13 ulike fag vært i sving. I dag feirer vi de flotte bildene, men også at gjennom godt samarbeid får vi til mye!
- Bildene dere nå har fått i Fridalen, bringer fortellingene inn til oss i vår tid. De fortellingene som en gang skjedde skal skje på nytt, slik at de kan bety noe for oss i dag. Gud er den samme som kan komme til oss i dag, hilste domprost Gudmund Waaler menigheten med.
Linjer fra Jesu dåp til vår dåp
Det første man ser når man entrer kirken er «Agnus Dei», et oppstandelsesbilde. Bak alteret henger det et fire meter langt bilde med flere ulike motiver, både julekrybben, Jesu dåp, korsfestelsen og den første nattverd. I tillegg er det mange små scener og symboler. Stilmessig trakk Danbolt frem at kunsten har både surrealisme og mye av den gamle tradisjonen, der kirkekunsten hadde en direkte liturgisk funksjon.
Jesu dåp, som et av motivene i altertavlen, forklarer Danbolt at kirkegjengere kan se en tydelig sammenheng til den dåpen som skjer i kirkerommet i dag. Den første nattverden likeså.
- Det er en viktig sammenheng. Det som var en gang, kommer igjen «hver gang når».
Håper figurene høres bakerst også
- Vi ser nye ting i bildene dine hele tiden, og vi ser det på nye måter. Det er det som er med og gjør kunst så interessant. Her har man lang tid å forøke å forstå, mener Danbolt.
- Det er en tvetydelighet i bildene. I møtet med betrakteren fremstår det nye lesninger over tid, sier Gullvåg. Han har malt bildene spesifikt til Fridalen kirke.
- Det er alltid spennende å se det i rommet, om det ble som jeg hadde tenkt. Det ble i grunnen det, legger Gullvåg til. Han forteller litt om hvordan han har valgt plasseringen av de ulike motivene.
- Det blir et hierarki av hva som fremtrer først. Jeg vil at noen av figurene skal ha mer utestemme enn andre, slik at de høres helt bakerst i rommet!
--------------------------
Tre om den nye kunsten:
Einar Hunsager, medlem i Fridalen menighetsråd
- Dette er en berikelse for kirkerommet. Det er så mye nytt å se, alt etter hvor man står i rommet. Kunsten er noe vi må jobbe videre med over tid.
Elisabeth Stiegler, nabo av Fridalen og lærer på Langhaugen vgs.
- Dette var veldig kjekt å se. Det er så flott at vi ser «oppstandelsesbildet» aller først, med en gang vi kommer inn. Det er utrolig at det henger Håkon Gullvåg i kirken her – så flotte bilder!
Oddveig Klakegg, fra Nesttun
- Håkon Gullvåg er min favorittmaler, så her må jeg bruke store ord! Jeg synes det er utrolig stort at Fridalen fikk midler til disse bildene, og at de valgte han. Jeg liker at noe i maleriet er tydelig, mens noe annet er mer overlatt til fantasien. Bildene er vakre og spennende. Det er også noen «ufine» detaljer i dem som utfordrer meg litt.