Modum menighets misjonsprosjekt

NMS sitt arbeid i Kina og Hong Kong er vårt misjonsprosjekt fra og med 2024

Foto: Andreas Dirdal Kydland / TIL HONGKONG: Emil og Sigrid Dybdahl Buxrud

NMS, Det Norske Misjonsselskap, er et av de største, og det eldste misjonsselskapet i Norge. Modum menighet har NMS og deres arbeid i Kina og Hongkong som vårt misjonsprosjekt fra og med 2024.

Et raskt historisk tilbakeblikk: NMS startet arbeid i Kina allerede i 1902, og ble sammen med alle utenlandske kristne kastet ut av landet i 1949. Rundt 1990 kom arbeidet i gang igjen.

NMS samarbeider med kirken i Kina og støtter bibel- og presteskoler, bidrar med litteratur, økonomiske midler og organisasjonsbygging. Med dette når de mange mennesker med omsorg og med budskapet om Jesus. NMS arbeider i partnerskap med kirkene i Fastlandskina, Hongkong og på Taiwan. Sjelesorginstituttet LeShalom er en del av Det Lutherske Teologiske Seminaret i Hong Kong (LTS). LeShalom driver opplæring i sjelesorg med fokus på kristne og kirkelig ansatte.

Sammen med kirken og Amity, en kinesisk diakonal organisasjon, arbeider NMS med noen diakonale prosjekter. Et av dem handler om å bistå eldre. Et annet prosjekt handler om å støtte menigheter i arbeidet med å ta vare på Guds skaperverk, bevare miljøet. Sammen med organisasjonen Sons & Daughters gis det støtte finansielt og med yrkestrening til kvinner som kommer ut av prostitusjon.

For Modum menighet er det spesielt interessant å følge tjenesten til Emil og Sigrid Dybdahl Buxrud, ettersom disse har en «lokal tilknytning» og bidrar med nyheter og oppdatert informasjon. De kom til Hongkong i 2022. I flere nummer av menighetsbladet har vi kunnet lese reportasjer eller intervjuer med dem.

I tillegg til deltagelse i noe av det overnevnte arbeidet, er Emil og Sigrid blant annet aktivt med i barne- og ungdomsarbeid i menigheten Vineyard Lutheran Church i Hongkong. De følger også opp studenter som kommer på utveksling gjennom Connect-programmet på Hald Internasjonale skole, og er med på å lede M24, et mentorprogram for unge voksne fra både Asia og Norge.

Les mer om NMS i Hongkong og Kina her.