Tilgjengelighet

I kirkene våre skal det være plass og rom for alle mennesker, uavhengig av funksjonsevne og fysiske utfordringer. Her finner du informasjon om ting du kanskje lurer på hvis du har utfordringer med syn, hørsel, mobilitet eller andre ting. Du finner informasjon om Jessheim kirke øverst, og Hovin kirke lenger ned i artikkelen.

Tilgjengelighet

JESSHEIM KIRKE

Adkomst:

• Nærmeste bussholdeplass/togstasjon er Jessheim stasjon, 5 min gange/200 meter fra kirken.
  • Vi disponerer noen parkeringsplasser til kirken på langsiden mot Rådhuset, men de er i hovedsak reservert for ansatte. Parkering ellers på offentlige/private parkeringsplasser i Jessheim sentrum.
  • Det er to HC-plasser på enden av kirka, mot Rådhusveien.
  • Det er sykkelparkering med plass til sykler og tilhengere mm. ved hovedinngangen.
  • Kirkerom og aktivitetsrom har trappefri adkomst.

Kirkerommet:

• Det er toaletter og HC-toalett i tilstøtende rom (trappefri adkomst).
  • Kirkerommet er trinnfritt. Det er rullestolrampe opp til døpefont/alter.
  • Egne plasser for rullestolbrukere fremst eller bakerst i kirkerommet.
  • Teleslynge er installert.
  • Ingen ledelinjer for brukere av mobilitetsstokk.
  • Gudstjenesteprogram vises på skjerm eller i liturgihefte. Salmebøker finnes i stor skrift.
  • Det er gode lysforhold i kirken.

Andre rom/aktivitetsrom i Jessheim kirke:

• Det er trappefri adkomst til alle rom.
  • Aktivitetsrommene har ikke teleslynge.

HOVIN KIRKE
Hovin kirke er en listeført kirke bygd i 1695. Til tross for at dette gjør tilretteleggingstiltak litt vanskeligere, er vårt håp og ønske at også denne kirken skal være tilgjengelig for alle mennesker, uavhengig av fysiske utfordringer.

Adkomst:

• Nærmeste bussholdeplass er på Sand (Vilbergvegen). Derfra er det ca. 18 minutters gange/1,4 km til Hovin kirke.
  • Det er rikelig med parkeringsplasser foran kirken og på plassen nede ved driftsbygningen.
  • Egen HC-parkering rett ved portalen inn til kirken.
  • Det er mulighet for sykkelparkering langs muren, men uten stativ.
  • Hovedinngangen har trappetrinn uten rekkverk. Det er trappefri adkomst via rullestolrampe ved sideinngang nærmest parkeringsplass.

Kirkerommet:

• Det er toaletter i kjelleren med utvendig adkomst via trapp.
  • Det er eget HC-toalett med trappefri adkomst i driftsbygningen (ned bakken til nedre parkeringsplass).
  • Selve kirkerommet er trinnfritt, men det er 10 cm høydeforskjell mellom gulvet i midtgangen og gulvet under benkeradene.
  • Det er trinn opp til alterpartiet, men døpefont flyttes ved behov, og nattverdutdeling foregår i trinnfri sone.
  • Det er plass for rullestolbrukere i midtgangen i sideskipene. Vi er klar over at dette ikke er en ideell løsning, og forhåpentlig kommer det på sikt en bedre ordning.
  • Teleslynge er installert.
  • Gudstjenesteprogram finnes i liturgihefte + salmetavle. Salmebøker finnes i stor skrift.
  • Det er gode lysforhold i kirken.