40 år med omsorg og fellesskap i Kirkens feltarbeid

-Kirkens feltarbeid har gjennom alle sine år vært en stor kraft i kampen mot utenforskap, sa ordfører Lene Conradi da feltarbeidet markerte sin 40-årsdag med stor fest på Varmestua.

Ordfører Lene Conradi gratulerer Kirkens feltarbeid i Asker med dagen. Foto: Asker kirkelige fellesråd

Et godt og viktig fellesskap

Ordføreren ble introdusert som en skikkelig fan av Kirkens feltarbeid og fulgte selv opp med en tale som viste hvorfor. Conradi pekte på det viktige fellesskapet i feltarbeidet som gir mange mennesker i Asker et bedre liv, og som bidrar i kampen mot utenforskap. Ordføreren er selv ofte med på julegudstjeneste og julemåltid med Varmestuas gjester og hun fortalte at det er godt å få være del av dette fellesskapet. -Uten feltarbeidets fellesskap, omsorg og hjertevarme ville mange hatt et vesentlig dårligere liv.

Videre vektla Conradi feltarbeidets evne til å tilpasse seg samfunnsutviklingen og bidra til å møte nye utfordringer i Askersamfunnet. -Det er imponerende hva dere står for av aktiviteter og tilbud, sa hun og viste til både Varmestua, Elveplassen midlertidige botilbud, nødovernatting, Arbeidstiltaket, bruktbutikken Bra Brukt, Heggedal lysstøperi og prestetjenesten. -Tilbud som skaper tilhørighet og mening i hverdagen til mange.

Ordføreren fikk med seg et jubileumslys fra Heggedal lysstøperi - et av arbeidstiltakene i Kirkens feltarbeid.

Menighetenes omsorgsarbeid

Kirkesjef John Grimsby fremhevet i sin tale at Kirkens feltarbeid i Asker gjennom sine 40 år har vært Asker-menighetenes eget diakonale arbeid - menighetenes sosiale omsorgsarbeid. Feltarbeidet er forankret i menighetene og dermed i lokalsamfunnene i Asker. Kirkesjefen takket for det store fellesskapet som utgjør Kirkens feltarbeid og som har bidratt til å holde åpent og utvikle virksomheten både menneskelig og faglig. -Tusen takk til ansatte, frivillige og alle de som på ulike måter og gjennom 40 år har bidratt til feltarbeidet. Få steder er samvirket i Asker sterkere enn her, mellom kommune, frivillighet og lokalt næringsliv.

Kirkesjef John Grimsby. Foto: Asker kirkelige fellesråd

Fullt hus

Usikre værvarsler bidro til at festen ble flyttet fra torget på Bakerløkka til Varmestua. Det ble allikevel strålende sol og en flott ramme rundt feiringen der både ansatte, gjester og frvillige bidro til fest med  konsert, mat og stands. Blant talerne var foruten ordfører og kirkesjef også biskop Kari Veiteberg. Feltarbeidets gjester, frivillige, ansatte og andre som er glad i Kirkens feltarbeid utgjorde det store fellesskapet denne dagen. Til stede var også den første gatepresten, Dag Aakre. Han hadde 33% stilling. I dag teller Kirkens Feltarbeid 18 årsverk og 25 fast ansatte.

Konsert på Varmestua. Foto: Asker kirkelige fellesråd

Aktivitet, omsorg og fellesskap

Kirkens feltarbeid driver varmestue som er åpen hver dag hele året. Også julaften og andre høytidsdager åpner Varmestua dørene til fellesskap. Godt støttet fra lokalt næringsliv og gjennom samarbeid organisasjonsliv og frivillige, kan Varmestua servere sunn og næringsrik mat. På Varmestua har også Feltsykepleien i Asker egne lokaler. Frivillige bidrar med matlaging. Sentralt er allikevel fellesskapet på Varmestua.

I tilknytning til Varmestua ligger også Elveplassen midlertidige botilbud, som Kirkens feltarbeid driver på anbud fra Asker kommune, med ti hybler. I tillegg er det også tilbud om nødovernatting på Varmestua, der feltarbeidet tok imot 66 overnattingsgjester i 2023.

Kirkens feltarbeid i Asker driver også flere arbeidstiltak som gir mennesker mulighet til både aktivitet, lønnet arbeid og arbeidstrening. Foruten bruktbutikken Bra Brukt, har feltarbeidet et arbeidstiltak for dagarbeidere og de driver Heggedal Lysstøperi. På Lysstøperiet samarbeider feltarbeidet med både NAV og Fontenehuset i Asker.

Feltarbeidet er en viktig og synlig samskapingsaktør i Asker, med mange frivillige bidragsytere og tett samarbeid med både offentlige, ideelle og private aktører.