Kirkebygget – for vår tro og til Guds ære:
Generell informasjon rundt et leieforhold:
• Interesserte leietakere søker om utleie via søknadsskjemaet
• Kirkerommet behandles forsvarlig og med respekt.
• Programmet må godkjennes før kontraktinngåelse.
• Det skal avtales omfang av leieavtalen inkl. billettsalg, honorar, ofring osv.
• Leietakerne skal ta hensyn til lokalmiljøets intensjoner.
• Kirkebygget er egnet til arrangementer som tjener det kristne budskap, jfr. Forskrift om regler for bruk av kirkene §4. Kirkebygget er hovedsakelig ment til gudstjenester, diakoni, omvisninger e.l., jfr. §7, men det er også åpent for andre kirkelige og kulturelle arrangementer. Konserter (instrumental og sang), korøvelser, eller annet lignende arrangement kan gjennomføres i kirkerommet.
• Ved leie av kirkerommet må også menighetssalen leies, ettersom det er åpent i taket mellom disse to rommene.
• Menigheten kan, etter avtale, evt. stille med bemanning.
• Evt. «backstage»-bruk, inkl. utstyr, rigging, oppvarming og tid må avtales med daglig leder Liv Ruud.
• Nøkkelhenting og levering avtales i god tid før arrangementet med daglig leder Liv Ruud.
Om kirkebygningen:
• Benker og stoler er ikke fastmontert og kan flyttes. Sørg da for at disse stilles tilbake på samme vis som når dere kom (ta f.eks. bilde før dere flytter på dem, som referanse).
• Installerte installasjoner, utført av menigheten, kan ikke flyttes elle tas ned (for eksempel juletre, bønnekroken osv.)
• Publikumskapasiteten til lokalene er maks. 530. Kirkerommet har 345 sitteplasser, og dørene kan åpnes til menighetssalen som tilføyer 175 sitteplasser. Leietakeren har ansvar for at kapasiteten ikke overskrider dette, og at det settes inn noen vakter mens arrangementet foregår.
• Det er plasser til ca. 5 rullestoler bakerst i lokalene.
• Det er toalett og handicaptoalett i hovedetasjen.
• Det er handicaptilpasning ved alle innganger.
• Utøverareal er området foran alteret.
• Info om rommets akustikk: Det er god akustikk i lokalene. Egnet for konserter og innspillinger.
• Info om kirkens siktlinjer: Ingen forstyrrende elementer.
• Inventar og utstyr skal ikke flyttes. Alt inventar og utstyr skal behandles med stor aktsomhet. Installasjoner som oppheng, sikringer m.m. må avtales med daglig leder Liv Ruud.
• Tenning av stearinlys må avtales på forhånd med daglig leder Liv Ruud.
• Det er ikke lov å bruke røykmaskin.
• Hvis leietakeren stiller med egne brannvakter, må disse få opplæring. Kontaktperson for opplæring i menigheten er daglig leder Liv Ruud. Avtal tidlig nok et møte for opplæring. Det signeres en protokoll. Hvis det brukes brannvakter fra menighetens ressurs, skal disse ha gratis inngang til arrangementet.
• Gjeldende branninstruks er del av utleiekontrakten.
• Rømningsveier må være fri. Publikum skal informeres før arrangementet hvor de finnes. Dette er leietakerens ansvar.
• Det finnes kortrapper for 150 personer, notestativer, kormikrofoner, hodetelefoner, orgel, og flygel. Behov avtales nærmere med daglig leder Liv Ruud.
• Bruk av instrumenter, som orgel, flygel o.a. skal avtales med menighetens organist/kantor.
• Ingen fotografering til kommersielt bruk. Leietaker har ansvar for samtykke fra fotograferte personer.
• Tilleggslys installasjoner og ekstra oppsett av miksepult e.l. krever en avtale med daglig leder Liv Ruud.
• Kirkebygget er ikke en del av pilegrimsleden.
Tekniske forutsetninger og leievilkår
• Varmestyring: Info om kirke er kald /hvem styrer varmen/hvor styres varmen:
• Temperatur styres med panel i kirkerommet og i menighetssalen. Dette gjennomgås med daglig leder Liv Ruud på forhånd av arrangementet.
• Tilgang til sikringsskapet har kun autoriserte personer. Ved problemer, kontakt kirketjener Kristen Grønfæt.
• Strømuttak: Kirkerommet har 3 kurser med 16 amper, 1 kurs med mange kontakter ved scenen, 1 kurs ved orgel, og 1 ved miksepult til kirken.
• Miksepult: I kirkerommet og i menighetssalen.
• PC, lerret for framvisning på veggen/lerret: Det finnes lerret for visning på veggen i kirkerommet og i menighetssalen. Kontakt daglig leder Liv Ruud for mer informasjon.
Kirken har teleslynge. Beste sitteplasser er beskrevet med oppslag på veggen på Kirketorget, ved siden av infoskjermen.
Andre forutsetninger ved bruk av kirkerommet:
• Leietakeren skal se til at ledsager med ledsagerbevis får gratis inngang på arrangementet.
• Det er ikke lov til å servere alkohol i kirkerommet.
• Det er ikke lov å servere mat og drikke i kirkerommet.
• Stemming av orgel/flygel eller piano skal avtales med kantor/organist i menigheten. Evt. kostnader som ligger utenfor den vanlige, regelmessige stemmingen, belastes utleietakeren.
• Blomsterblader, ris eller lignende skal ikke kastes/strøs i eller foran kirken.
• Kirkeklokkeringing er kun tillatt under særskilt avtale med soknepresten i menigheten.
• Kostnader for leie av ekstra utstyr avtales med daglig leder Liv Ruud.
• Det anbefales å ha parkeringsvakter ved store arrangementer. Ingen parkeringsplass ved hovedinngangen (ved kirketårnet). Alternative parkeringsmuligheter: innkjøring Slemmestadveien, på nedre del av kirkegården.
• For trilling av store elementer anbefales å bruke hovedinngangen.
Annonsering
• Leietaker er ansvarlig for annonsering.
• Hvis det er ønsket å publisere i menighetens kanaler, bes kontakte daglig leder Liv Ruud.
Priser
• Ved utleie med billettsalg beregnes 15 % av billettinntekter, minimum kr. 1'950,- per arrangement.
• Ved utleie uten billettinntekter, minimum kr. 1’950,-.
• Ved utleie til lokale musikere, kor, korps, og andre som holder salgsforestilling/konsert, kr. 1'950,-
• Ved utleie av kirke til enkeltstående øvelse/korseminar etc., kr. 1’950,-.
• Ved utleie av kirkerommet kommer leie av menighetssalen i tillegg, kr. 1'000
• Kirketjener som brannvakt, 1'500,-
• Daglig leder har anledning til å avgjøre hvilken kategori søkere tilhører dersom det skulle være tvil om dette. Samme gjelder andre avtaler.
Ved slutten av leieforhold
• Ordensreglene blir en del av kontrakten, men vil finnes i et eget dokument.
• Kirkebygg, inn- og utenfor, skal forlates ryddig og rent etter leieforhold.
• Leietaker forplikter seg til å fylle ut et oppgjørsskjema, som er forberedt av utleieren, og legges ved kontrakten. Denne gis til utleieren, utfylt og signert, senest i løpet av tre påfølgende arbeidsdager. Inntektsdelen, som i henhold til kontrakten er avtalt med utleieren, skal sendes senest to uker etter fakturering.