Gershwin og fugler i kunstnerkirken 04.08.

"Vi oppdaget at Thormod Rønning Kvam har Gershwin på repertoaret. Samtidig hadde vi lyst til å lage et program om alle fuglene på bildene i Holmsbu kirke. Da kom ideen om å kombinere Gershwin med fuglene…"

Thormod Rønning-Kvam stiller med både Gershwin, Grieg og Schumann i Holmsbu på søndag. (Foto: Per Sollerud)

Slik forklarer prosjektleder Linda Lyngstad Marthinsen tittelen på søndagens kunstforestilling i Holmsbu: «Gershwin og alle fuglene».

Pianist Thormod Rønning-Kvam henter fram komposisjoner av George Gershwin, av mange kjent som blant annet komponisten av ”Summertime” (innspilt 67 591 ganger!) og en lang rekke musikaler. Forteller Hege Eidseter og Frank Tangen undrer seg over fuglene i kirken. Hva har måker i en kirke å gjøre? Eller pelikaner på dekorasjonen i kapellet?

Gershwin i hjertet

Rønning-Kvam (f.1991) er mest kjent som klassisk pianist og er i ferd med å etablere seg som pianist i det unge, skandinaviske toppsjiktet. Opptredener i Londons Wigmore Hall, Hovedscenen i Den Norske Opera, Grünewaldsalen i Stockholm Konserthus, Harpa i Reykjavik, MUNCH og på Hardanger Musikkfest utgjør noen av høydepunktene fra de siste årene. Hans debutalbum med musikk av Janáček utgis på LAWO Classics neste år.

– Gershwin fikk raskt en stor plass i hjertet da jeg som ganske ung pianist ble spurt om jeg kunne gjøre Rhapsody in Blue som solist med Drammen Konsertorkester på en nyttårskonsert i 2008, forteller han. - Det endte opp med å bli et skikkelig glansnummer for meg som jeg også ble invitert til å gjøre med mange andre orkestre i den periode. I Holmsbu gleder jeg meg til å ta fatt på flere av hans verk for solo piano.

Men har Gershwins musikk noe å gjøre med fugler?

– Her har jeg for en sjelden gangs skyld tydd til ChatGPT, som jo kan gjennomlese alt av kilder på nettet på sekunder! Det finnes nok ingen direkte kobling eller bevis på om Gershwin var inspirert av fugler helt spesifikt, men enkelte har undret seg om faktisk selve åpningen av Rhapsody in Blue (klarinett-glissandoen) skulle imitere en slags fugl. Om det er sant, får vi aldri vite…
– Så vil jeg også tilføye at det blir en hel del annen musikk på konserten enn bare Gershwin. Han skrev ikke så mye for solo piano, så jeg har tillatt meg å inkludere både Edvard Grieg og Robert Schumann, musikk som har direkte koblinger til fugler… den som kommer, får høre!

Startet i Holmsbu
Holmsbu kirke har hatt en spesiell plass i Thormod Rønning-Kvams utvikling som musiker, forteller han:

– Cecilia Wahl, datter av kunstneren Alberto Rosati og stifteren av kirkens venneforening, tok meg virkelig under sine armer i min spede begynnelse som satsende pianist, og Holmsbu kirke ble på mange måter selve ynglestedet. Det ble flere faste konserter særlig om somrene, både alene og sammen med andre musikere. Dette var nok et avgjørende kapittel i mitt tidlige musikerliv – man utvikler seg enormt ved å få en slik oppbakking og støtte, for ikke å nevne et fantastisk arbeidsverktøy: Bechstein-konsertpianoet.

Pianoet står nystemt og klart for Rønning-Kvam søndag kl. 15.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet