Mysteriet Anita Greve i kunstnerkirken 11.08.

«Den vandrende malerinne» ble hun kalt i minneordene. Anita Greve (1905-1972) levde et omflakkende liv, men tilbrakte somrene i Holmsbu. Søndag er hun temaet for kunstforestillingen i Holmsbu kirke.

På Grini tegnet Anita Greve medfanger på kvinneavdelingen. Her en døende kvinne. (Foto: Nasjonalmuseet)

Anita Greve dekorerte nedre del av prekestolen i Holmsbu kirke med førkristne motiver. I kulturkapellet er mer av hennes kunst utstilt i sommer.
- Hun er på mange måter et mysterium, sier Frank Tangen, som forteller om kunstneren på søndag. – Det skyldes både at hun ikke har etterkommere og at hun tilbrakte det meste av tiden etter krigen i utlandet.

Anita Greve ble født i 1905, og debuterte på Statens høstutstilling i 1932.
-Hun ble en av de få kvinnelige kunstnerne i Holmsbukolonien, forteller Tangen. - Under krigen var hun og hennes mann med i motstandsbevegelsen, og ble arrestert i april 1942 på hytta i Holmsbu. Greve ble sendt til Grini, mannen tatt inn til avhør på Victoria terrasse, der han ble skutt av Gestapo.

Tegnet kvinner på Grini

Anita Greve ble sittende på Grini fram til frigjøringen, uvitende om mannens død fram til uka før frigjøringen. I årene på Grini tegnet hun mange portretter av medfanger, med blyant på det hun hadde for hånden av papir eller baksiden på en pappeske eller en konvolutt. Tegningene fra Grini er nå i Nasjonalmuseets eie, og et utvalg blir vist i kulturkapellet.

Etter årene i fangenskap skrantet helsen. Hun tilbrakte vintrene med å reise rundt i sydlige strøk, særlig Tunisia og Hellas. Dette betød mye for hennes utvikling som kolorist. «For meg er fargen alt, og enda er ikke det nok, det må komposisjon til også», uttalte hun. Den kresne fargebruken ble framhevet av mange kritikere.

Ville ikke male kristne motiver
På somrene vendte Anita Greve alltid tilbake til hytta i Holmsbu. Der var hun et fast medlem av kunstnerkolonien fra til den ble oppløst i 1961, året før Henrik Sørensens død. Da kirken ble utsmykket i 1954, var hun med på kunstnernes dugnad, men  reserverte seg mot å male sakrale motiver.
-Sannsynligvis var det hennes opplevelser under krigen som gjorde at hun ikke kunne tro på en kjærlig Gud, og derfor malte førkristne motiver på nedre del av prekestolen, mener Frank Tangen.

Etterspurte musikere
De musikalske innslagene denne søndagen er ved Jie Zhang (piano) og Sandra Lied Haga (fiolin).

Jie Zhang er norsk-kinesisk pianist som har vært solist med flere symfoniorkestre i Norge, og deltatt på ulike musikkfestivaler.

Sandra Lied Haga står på terskelen til en stor solistkarriere og har vunnet en rekke musikkpriser. Hun debuterte med symfoniorkester 11 år gammel, og hennes talent har gjort henne til en etterspurt solist verden over.

Dette er sommerens siste kunstforestilling i Holmsbu kirke.
Neste helg er det åpning av barnekunstutstilling, med bilder laget av barna som har deltatt i kunstaktivitetene i kirken.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet