Tangen kapell: Fikk bevaringspris

Fortidsminneforeningen har tildelt Tangen kapell diplom og pengegave for restaureringsarbeidet som er utført, og som endelig er ferdig.

Jorunn Wiik fra Tangen kapells komité mottar diplom og pengegave fra Fortidsminneforeningen, representert ved Ingunn Emdal og Ole Jakob Holt . Foto: Elisabeth Helgeland Wold

Onsdag 4. september var en merkedag i det lille kapellet på Tangen. Representanter fra Fordtidsminneforeningen kom for å dele ut pengepris og diplom, foran et entusiastisk publikum.

Kapellkomiteen i Tangen menighetsråd mottar hederlig omtale for sitt arbeid med å restaurere Tangen gravkapell i Drammen. Bygningen er fra 1876 og ble reist i en nygotisk stil, oppført i mur som er pusset og malt, og med et tak tekket med fasettskifer. Det siste tiåret har menighetsrådets kapellkomité tatt over arbeidet målrettet med å rehabilitere kapellet.

Juryens begrunnelse kan du lese her

Tangen kapell ble bygget i 1876, og var opprinnelig et gravkapell, nå brukes det til kultur - foredrag og konserter.

Komitéleder Jorunn Wiik har i alle år stått i frontlinjen for Tangen kapell, og var sammen med blant andre Eva Stabæk, en av dem som satt i menighetsrådet og startet komiteen i 2014.

er direkte årsak til at dette klenodiet av en bygning har blitt tatt vare på, og fått den restaureringen som både bygningen og hele Drammen fortjener.

Hun takket for diplomet på vegne av Tangen kapells komité, og for pengegaven på 25.000 kroner. Deretter oppsummerte hun kapellets vei fra ruin og nesten rivning, gjennom den lange og vanskelige veien til det som i dag fremstår som en vakker, nyrestaurert bygning.

Jorunn Wiik med deler av Tangen kapells komité og representantene fra Fortidsminneforeningen.

– Da vi startet, var bygningen i elendig forfatning og vi sa: Er dette mulig?

Jorunn Wiik forteller fra de første årene og om veien frem til i dag.

– Vannet rant inn, og det første vi måtte gjøre var å restaurere døren, og finne ut hvordan stoppe vannet. Vi fikk papirer fra Riksantikvaren med instruks og vi måtte tigge fra lokale firmaer. Den første gaven var fra Lychefondet, på 20.000 kroner, og så ble døra satt i stand. Videre tenkte vi at vi kan jo ikke stoppe her!

Jorunn Wiik forteller om utbedringer og restaurering, bit for bit, og om innsamling av gaver gitt til restaurering utvendig og innvendig. Det har vært en lang vei, med iherdig innsats og mye jobb.

Freskomaleriet «Kvinnene ved graven» av Knut Hermod Knutsen  fra 1932.

Det var på en av kulturkveldene som arrangeres i kapellet at diplomet ble overrakt. Tangen kapells komité arrangerer kulturkvelder med foredrag og konserter, og denne kvelden var det Kari Ulleberg som fortalte om «Glassets historie i Drammensområde» og med koret «Drammensjentene» som bidro musikalsk.

Tangen kapell er unik av sorten. Før 1860 foregikk de fleste gravferder privat, og Tangen kapell er et av de eldst bevarte, fra 1876.

Arkitekten for det nygotiske kapellet var stadsingeniør Halvor Heyerdahl, og i 1932 ble det bygget om etter tegninger av byarkitekt Alf Bugge i 1932.

Inne i kapellet er en av tak-buene, over inngangen til alteret, dekorert med et freskomaleri av Knut H. Knutsen og i veggen bak alteret finnes et glassmaleri av Erling Clausen. Lokale navn hele veien, fra arkitektur til dekor. Visstnok er Tangen kapell det eneste i landet i nygotisk stil.

Over alteret ser vi Erling Clausens glassmaleri.

Det er ikke første gangen kapellet mottar pris. I 2019 mottok Tangen kapell Buskerud fylkeskommunes bevaringspris. I kulturminnerådets vurdering den gangen het det at: «Det er gjort en stor og omfattende jobb med restaureringen av Tangen gravkapell, som er et av få nygotiske kapeller i Norge. Kapellet blir benyttet til konserter og foredrag, og er på den måten gjort tilgjengelig for allmenheten. Komiteen for bevaring av Tangen gravkapell tildeles diplom for sin innsats for å redde Tangen gravkapell fra rivning. Et spesielt fokus rettes til den frivillige innsatsen for bevaringsarbeid som her er lagt ned for at framtidige generasjoner fortsatt kan oppleve kapellet.»

Tangen kapells komité består i dag av: Jorunn Wiik, Laila Bjørhall, Eva Stabæk, Kristin Kongsvoll, Unni Olaussen og Siv Nordmark.

Tekst og foto: Elisabeth Helgeland Wold