Velkomstgudstjeneste for Kristoffer Schmidt, ny kapellan i Åssiden menighet, 8. september

Søndag den 8. september blir en festdag i Åssiden kirke. Da skal vår nye kapellan, Kristoffer Schmidt, innsettes i tjeneste her i menigheten. Prost Øystein Magelssen vil lede den formelle innsettelsen, og Kristoffer vil så forrette sin første gudstjeneste i Åssiden kirke. Vi ønsker ham hjertelig velkommen. Her kommer et lite intervju med Kristoffer.

Kapellan Kristoffer Schmidt

Tidlig i sommer ble du, Gustav Kristoffer Schmidt, tilsatt som ny kapellan i kirken vår. Jon Jørgensen har gått av med pensjon, og nå står du allerede klar til å starte opp i september.

Bruker du forresten begge dine fornavn?

Fra barndommen av har jeg blitt kalt Kristoffer så det er det jeg kaller meg selv i dag også. Gustav følger med i alle formelle hensende så det kan nok bli litt forvirrende i starten for flere.

Kan du fortelle oss litt om deg selv og din familie?

Jeg er gift med Maria og vi har to sønner Johannes (3 år) og Andreas (0,5 år). Dagene går raskt på hjemmebane med to små krabater. Og dagene med familien er veldig meningsfulle! Jeg fylte 40 år 11.august så det gjør vel meg ordentlig voksen?! Jeg har prøvd ut en del aktiviteter igjennom livet. Mens nå med familie og barn, og et femtitallshus på Tangen, så har oppussing blitt en betydelig interesse. Jeg synes  det er moro at ungdommene i Åssiden kirke har som prosjekt å pusse opp
«Grotta». Jeg håper jeg får være med på dette!

Du har jo allerede arbeidet som prest flere steder før du kommer hit til Åssiden. Hva er best ved det å være prest?

Jeg tror det må være å få møte mennesker i alle livets situasjoner og ikke være alene i det. Gud virker iblant oss og i oss. Bibelens sider rommer ord til glede og til trøst. Jesus viser oss hvem Gud er. Å få være en medarbeider i Guds rike og peke på fellesskap med Jesus, ja det er grunnleggende meningsfylt.

Hva fikk deg til å søke på den ledige stillingen her? Og hva tenker du om å komme til Åssiden menighet?

Ønsket om å bli en del av menigheten vokste seg raskt stort da jeg ble kjent med hvor mange gode krefter det er i menigheten som bidrar inn i arbeidet for alle aldere. Her er et stødig og kompetent menighetsråd, en dyktig stab og mange flotte frivillige. Det har vært gode prester i Åssiden gjennom mange år. Jeg er ydmyk og takknemlig for å bli kapellan etter Jon Jørgensen. Han har betydd mye for mange i Åssiden gjennom sine år i tjeneste her. I Åssiden menighet vil jeg bidra, og her vil jeg trives!

Åssiden Menighetsråd og hele staben gleder oss til å samarbeide med deg. Vi har mange planer for fremtiden og store utfordringer å ta fatt på. Har du noen visjoner for hva en soknekirke i Drammen kan bli i tiden som kommer?

Jeg gleder meg også til å samarbeide med stab, menighetsråd og frivillige i Åssiden menighet. Jeg ønsker å være med «å spille hverandre gode» som Nils Arne Eggen sa i sin tid. Visjonen til Den norske kirke; «Mer himmel på jord» synes jeg er veldig treffende, og jeg stiller meg helhjertet bak den. Hva Åssiden menighet skal være og bety for sitt lokalsamfunn for fremtiden er en kjempespennende samtale som jeg tenker vi skal gjøre sammen i menigheten!

VELKOMMEN TIL ÅSSIDEN MENIGHET, KRISTOFFER

Kontaktinformasjon for Åssiden menighet

Åssiden kirkes adresse er: Åkerveien 2, 3024 Drammen.

E-post: post.drammen@kirken.no. Telefon: 32989200  Telefon- og besøkstid: Man-Tor 10-15