– Festivalen dreier seg om å bygge broer

Strømsø bykirke står igjen sentral under Drammen Sacred Music Festival. Kirken er rammen rundt flere av arrangementene under festivalen, slik den har vært i mange år.

Kantor Britta Schäfer og dialogprest Karoline Faber gleder seg til å fylle Strømsø kirke med et mangfoldig innhold under årets festival. Foto: Elisabeth Helgeland Wold

Årets tema er kjærlighet.

Dialogprest Karoline Faber og kantor Britta Schäfer sier at de ønsker å være en del av en slags samskapings-festival.

– Festivalen dreier seg om å bygge broer. Å se kraften i det spirituelle gjennom musikk, meditasjon, trospraksis og dialog, der vi alle kan erfare noe dypere, sier Karoline Faber.

På en festival som Drammen Sacred Music Festival går man litt ut av boksen, og stiller seg spørsmålene: Hva er det som forener oss, på tvers av religioner og åndelige miljøer?

– En gang i året åpner vi dørene og gir større rom for utvidelse av tanker om hva som berører oss. Vi skal være sammen uten å bli satt i den og den båsen. Festivalen er ganske grensesprengende, med for eksempel fullmånetromming på Galleri Athene og yoga og meditasjonsnatt med overnatting inne i kirken.

Program for aktiviteter i Strømsø bykirke og Fjell kirke under Drammen Sacred Music Festival:

Strømsø bykirke, søndag 15. september kl. 19.00:
Pablo Murgier Quartet feat. Karl Espegard og Tora Augestad. «Hyll kjærligheten!»

Strømsø bykirke, tirsdag 17. september kl. 12.30:
Musikk til kontemplasjon. En halvtime med musikk fra Espen Jørgensen, gitar. Fri entré.

Strømsø bykirke, onsdag 18. september kl. 18.00:
Fortellingen om Moses med forteller Helga Samset og musiker Jonas Kilmork Vemøy.

Strømsø bykirke, torsdag 19. september, kl. 15.30 - dessverre avlyst pga sykdom:
Sacred Room: Medisinsk yoga. Gratis.

Fjell kirke, torsdag 19. september kl. 19.00:
Edvard Hoem og Ine Hoem.

Strømsø bykirke, fredag 20. september kl 19.00:
Hjemme. Om skeives tro. Christensen/Grorud/Lien. Fri entré.

Strømsø bykirke, lørdag 21. september kl. 22.00:
Meditasjonsnatt. Yoga, orgel, ambient og lydlandskap inn i natten. Mulighet til å overnatte. Gratis.

Strømsø bykirke, søndag 22. september kl. 11.00:
Festivalgudstjeneste. Rammet av kjærlighet.

Strømsø bykirke, søndag 22. september kl. 19.00:
Uprøvde friheter. Maria Mohn m/band.

Hele programmet, DSMF:

Drammen Sacred Music Festival – Program

Kontaktinformasjon for Strømsø bykirke

Strømsø kirke ligger i Tordenskiolds gate 58A, 3044 Drammen.
Kontorer og møtelokaler ligger i dialoghuset (tidl. Strømsø menighetshus) i Knoffs gate 2 - rett ovenfor kirken.

Kontoradresse: Knoffs gate 2, 3044 Drammen (åpent kun etter avtale).

E-post: post.drammen@kirken.no

Felleskontor for Den norske kirke i Drammen og postadresse:
Albums gate 8, 3016 Drammen
Telefontid: man-fre 9-15