Kristenretten på høstens første kulturkveld

Det er tusen år siden kristenretten ble innført i Norge av Olav Haraldsson, senere kjent som Olav den hellige. Innføringen av kristenretten markerer et radikalt vendepunkt i Norges historie.

Torgeir Landro gjester Egersund kirke torsdag, med kristenretten som tema for kvelden.

Av Elin Wood

Fra å være et land hvor mektige menn og ætter kunne hevde sin rett ved makt og hevne sin urett med vold, ble kristenretten innført for at konflikter skal løses gjennom lov og rett, ikke hevn. Kvinner og fattige fikk nye rettigheter, og det ble ulovlig å sette barn ut for å dø. De store samfunnsendringene var et vendepunkt i Norges historie og var motivert av sentrale budskap i kristen tro, som at hvert menneske er skapt av Gud. Jubileet griper derfor dypt inn i både kirke og samfunn.

Egersund menighet har i anledningen jubileet invitert Torgeir Landro til å snakke om dette radikale historiske skift. Landro er født 1978, er middelalderhistoriker og har vært tilknyttet Senter for middelalderstudier (CMS) ved Universitetet i Bergen som doktorgrads- og postdokstipendiat.

Han har særlig arbeidet med norsk og europeisk kirkerett i middelalderen. Siden 2013 har han vært førsteamanuensis ved samfunnsfagseksjonen på NLA Høgskolen, hvor han nå er prorektor for forskning og formidling.

Landro er midt i et travelt år som foredragsholder angående kristenretten.

Vi gleder oss over at han kommer til Egersund kirke på høstens første kulturkveld i kirken torsdag 5. september.