Småbarnstreff i Egersund

Siden i vår har foreldre og barn hatt et tilbud om å møte til småbarnstreff i Eigerøy arbeidskirke annenhver mandag. Nå utvides dette slik at de mandagene det ikke er treff på Eigerøy, så er det åpent for å treffes på menighetssenteret i Egersund.

Foto: Ingunn Walderhaug/Dalane Tidende

-Vi hører om et behov, og så handler vi ut fra det. Vi ønsker å prøve å imøtekomme folk sine behov, forklarer diakonmedarbeider Annette Riise i Egersund om bakgrunnen for dette nye tilbudet til de minste. Småbarnstreffet er tenkt for barn fra null til fem år.

Det som i sin tid startet som en barselgruppe endte opp med at noen foreldre i vår selv tok initiativ til å få startet et småbarnstreff i Eigerøy arbeidskirke. Som er tenkt som et fast treffpunkt for barn og foresatte, og som har blitt til et tilbud annenhver mandag.

Det er dette tilbudet menigheten nå har bestemt seg for å utvide, slik at de mandagene det ikke er treff på Eigerøy, så har de nå startet opp med småbarnstreff på menighetssenteret i Damsgårdsgaten i Egersund. Diakonimedarbeideren mener at det er en fordel at det nå åpnes for treff i et sentrumsnært lokale i Egersund. Det gjør det mulig også for familier som ikke har tilgang til bil på dagtid å delta.

– Vi ser at spesielt etter at Tusenbeinet åpen barnehage ble lagt ned i fjor, så har vi hatt flere som har etterspurt et tilbud for barn på dagtid. Og legger til at dette ikke er ment som en åpen barnehage, men som en fin mulighet for å kunne treffes på dagtid.

– Opplegget er ganske enkelt. Vi setter fram litt leker til barn i forskjellige aldre, vi byr på kaffe, te og kanskje litt frukt av og til, og så er det fint om folk tar med seg matpakke slik at vi kan spise litt sammen. Da blir det et sosialt treffpunkt.

Vi håper det blir en del folk som stiller opp etter hvert som tilbudet blir kjent. Og at det vil melde seg frivillige som kan være med og bidra slik at dette kan bli et selvgående tilbud etter hvert. Frivilligsentralen er allerede inne som samarbeidspartner.

-Vi ønsker store og små velkommen til småbarnstreff mandag i oddetallsuker.