Keltisk i kystpilegrimsleia

Velkomen til konsert i Giske kyrkje laurdag 10. august kl. 19.00!

Keltisk i kystpilegrimsleia
EnsembleVIRVEL er på turné med keltisk musikk i kystpilgrimsleia og dette er den andre av tre konserter.

På konserten KELTISK I KYSTPILGRIMSLEIA medvirker:
Jasmina Zivic (fløyter),
Ebba Ringmar (obo/engelskhorn og sekkepiper),
Sharleen Clapperton (fiolin),
Zhala Aliyeva (cello),
Magnhild Tafjord (horn)
Margaret Haugland (akkompagnement/piano/orgel).
I tillegg blir eminente Giske Mannskor med dirigent Arne Tunheim, med på konserten.

Billetter kr. 200,- ved døra - vipps eller kontant.
Varmt velkomen til ein vakker konsert i nydelege Giske kyrkje!

I 2024 etablerte de ny konstellasjon for blandet besetning: ensembleVIRVEL. Dette kan betegnes som en «gatemix», der de bruker de instrumentene som er tilgjengelig – og stortrives med det! Ensemblet fikk støtte fra Møre og Romsdal fylkeskommune til KELTISK I KYSTPILGRIMSLEIA, som er tittel på deres første prosjekt. Kystpilgrimsleden er et satsingsområde for fylket og for Møre Bispedømme, der vertskirkene også bidrar. Prosjektet er støttet av Møre og Romsdal fylkeskommune.
ensembleVIRVEL er et prosjektbasert musikkensemble som benytter profesjonelle utøvere, komponister og arrangører bosatt i Møre og Romsdal. Besetningen varierer fra prosjekt til prosjekt, og repertoaret bygger både på samspill og solistinnslag. Ensemblet ønsker å bidra til at det skapes kulturelle ringvirkninger lokalt,
gjennom musikkglede og felles aktiviteter der mennesker møtes til sanselige lytteopplevelser.
Grunnideen i denne konserten er keltisk musikk og kultur på vandring, både i kystpilgrimens fotefar, og i andre sammenhenger der «det keltiske» har satt spor. Prosjektet spinner den musikalske veven på tvers av både tid og tradisjon, der nytt og gammelt møtes. Hva er «det keltiske» og hvilke spor finnes? I hvilket landskap og langs hvilke veier går pilgrimens fotefar langs kysten? Det finnes mange svar, og kanskje er målet å også være undrende, og åpen for nye inntrykk.
Prosjektet er støtta av Møre og Romsdal Fylkeskommune