Med hjelp fra pipemaker Haidy Ronke finstilles pipene med en århundrelang håndverkertradisjon som er sjelden brukt nå til dags.
- Jeg er veldig lettet over at orgelet har kommet trygt fram, og hvor fint det ser ut her i i rommet, smiler Ahrend i en liten pause i arbeidet. Arbeidet er intenst, og krever stødig konsentrasjon og et helt spesielt øre for orgeklang.
- Instrumentet er laget for et litt mindre rom, så jeg har bestemt meg for å øke vindtrykket i blåsebelgen så det får et noe større volum på klangen. I tillegg kutter jeg av øverste del på mange av pipene for å justere tonehøyden opp med et halvt trinn. Så lytter jeg igjen for å høre om den ble slik jeg ønsket, forteller Ahrend. Han må ta mange store og små valg i prosessen, som til slutt leder fram til lyden som kommer til å kjennetegne orgelet i Udland.
- Dette blir fantastisk
Orgelet har 21 stemmer, og orgelkonsulent Njål Steinsland lar oss høre resultatet av den ene som er ferdig intonert og stemt. Kirkerommet fylles av en svært vakker, organisk klang som el-orgelet aldri har klart å ligne. Steinsland er begeistret.
- Det er en veldig fin og syngende klang, mener han.
- Hva gjør dette instrumentet med kirkerommet?
- Dette blir fantastisk. Nå er det jo blitt et fullført kirkerom med det inventaret menigheten har venter på i 13 år, konstaterer Steinsland. Han var den som fikk tips om instrumentet fra en av sine kontakter, og som anbefalte det for menigheten.
Delikat utseende
Orgelet er laget i barokk stil, men ikke til en barokk kirke. For orgelbygger Ahrend henger instrumentets visuelle utrykk sammen med hvordan det lyder. Han er naturlig nok ikke enig med dem som mener et stort instrument burde være i samme visuelle stil som resten av kirken.
- Jeg har laget orgelet slik et orgel var ment å se ut. Det har et delikat utseende. Jeg tror det er en misforståelse at noe blir mindre synlig bare man lager det kubistisk og enkelt nok, mener han.
- Å designe et orgel i det 21. århundres stil er som å lage et damplokomotiv i moderne design. Noe slikt finnes ikke, sier Ahrend, for å forklare poenget med hvorfor han lager orgler på gamlemåten.
- Mange orgler i dag blir designet først, for å passe visuelt inn i rommet. Så begynner de å tenke på piper, og bestiller det et eller annet sted. Det er dyrt å lage piper skikkelig, det er ikke mange som gjør det i dag slik som oss, forteller Ahrend, før han klatrer opp i orgelet og fortsetter arbeidet med å kutte piper, lytte, måle lyd og stemme.
Nattergal og stjerneklang
13. september er det orgelinnvielse. Menigheten arbeider nå med å sette sammen et program, og publikum kan glede seg til mye vellyd og musikalsk utfoldelse i Udland i tiden som kommer. Og selvfølgelig til at nattergal-pipen fylles med vann så den kan kvitre over orgelbruset...
Det er også stor mulighet for at Udland kirke, i likhet med Vår Frelsers, kommer til å klinge jula inn når stjernene som er festet helt øverst på orgelet snurrer og klinger på julaften.
Hør lyden av den første ferdigstemte stemmen, og se stjernene snurre på Skåre menighets facebookside.