Dåp

Hovedbilde for tema

Velkommen til dåp

Dåp er noen få dråper vann, og Guds uendelige kjærlighet til den som døpes.

Dåpen er et mysterium. Ord kan ikke fullt ut beskrive det som skjer. Ved dåp understrekes undringen over livet. Vannet øses opp i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Ved evangeliet, det levende Ordet, blir vannet en nådens kilde. Dåpen gir oss del i påskefortellingen om Jesus som døde og sto opp av graven. Dette håpet er sentralt i Grefsen kirke, som har som motto å være «Det levende håps kirke – med Jesus som kilde.»

I Grefsen kirke er det dåp cirka annenhver søndag. Mange ønsker dåp, og vi har egne dåpsgudstjenester noen søndager i året kl.13. Har du spørsmål om ledige dåpsdatoer, ta kontakt med sogneprest Arne Braut

Dåp for alle

Barnedåp har helt fra begynnelsen vært bærende i det å være kirke. Dåpen er en bekreftelse på at troen er en gave, slik også livet er en gave fra Gud. «Det største i livet er det vi får, ikke det vi får til,» sa teologen Inge Lønning.

De fleste blir døpt som spebarn, men det er ingen aldersgrense på dåp. Vi har også en del voksendåp. Ta da gjerne kontakt med en av prestene. Noen vil gjerne døpes som del av gudstjenesten, og så tilbyr vi også dåpshandlinger med færre til stede. I forbindelse med konfirmasjon er det alltid noen ungdommer som blir døpt. Konfirmanter døpes ofte sammen en av de første søndagene i juni.

Dåpssamtale

Alle som melder dåp inviteres til samtale med den presten som skal ha gudstjenesten, ofte sammen med andre dåpsfamilier. Bor du utenfor Grefsen menighet, har du dåpssamtale der du bor. Da blir vi kjent, snakker om dåpen og forbereder det som skjer i gudstjenesten sammen. I samtalen informerer vi også om Grefsens tilbud om trosopplæring, som babysang, søndagsskole og årlige invitasjoner, som 4-årsbok.

Har dere bestemt dere for dåp, så ta direkte kontakt med Kirketorget på tlf: 23629009 eller meld inn dåpen elektronisk via "Min kirkeside".

Hjertelig velkommen til dåp og til kirken!