Bach: Messe i G-dur, BWV 236
Når vi tenker på Johann Sebastian Bachs messemusikk, er det den store Messen i h-moll som havner øverst i tankerekken.
Det er mindre allment kjent at Bach skrev minst fem messer i tillegg til H-moll-messen (fire av disse har overlevd i sin helhet). Disse er mindre komposisjoner hvor han tonesatte tekstene til Kyrie og Gloria, og er høyst praktiske verk med flere mulige bruksområder.
Disse messene ble sannsynligvis skrevet i samme tidsrom sent i 1730-årene, etter at Bach hadde sluttet med sin omfattende produksjon av kantater. Det er nemlig slik at ingen av Bachs Kyrie–Gloria-messer er basert på nykomponert musikk, men de gjenbruker for det meste musikk fra tidligere kirkekantater.
Bach kalte disse korte messene kun for «missa», og det virker som om det å kombinere «ny musikk» for ett eller to messeledd med annen musikk i resten av messen ikke var uvanlig. Slik praksis er kjent fra katolske kirker både i Italia, Østerrike og Tyskland og det er sannsynlig at Bachs messer var tenkt brukt ved det katolske hoffet i Dresden. Det verser også en teori at ved å komponere slik messemusikk, holdt Bach musikken i Leipzig oppdatert med de siste «trendene» innen kirkemusikk.
Messen i G-dur er basert på musikk fra fire forskjellige kantater. Kyrie-satsen, med sin nydelige fuge, er basert fra åpningssatsen fra kantate BWV179 (1723). Vi finner også musikk fra denne kantaten i tenorarien «Quoniam», i Gloria. Gloria-delen av denne messen er, i likhet med samtlige av de andre messene, delt i fem satser hvor tre solosatser rammes inn av korsatser. Her kommer musikken til korsatsen «Gloria» samt midtsatsen, en duett med sopran- og altsolistene, fra kantate 79, en reformasjonskantate. Bass-arien «Gratias», i menuett-tempo, er tatt fra kantate nr 138. Den siste korsatsen, «Cum sancto spiritu» - en fuge, i likhet med åpningssatsen, er tatt fra kantate nr 17.
Du kan høre Bachs messe i G-dur, BWV 236 i høymessen på Mikkelsmesse, søndag 29. september kl. 11.00 i Oslo domkirke.
Omvisning og samtale «Den bibelske syklus»
Umiddelbart etter høymessen, presenterer Gullvåg Den bibelske syklus i samtale med ledende domkirkeprest Elisabeth Thorsen. Dette går over i en akademisamtale moderert av kulturrådgiver i Oslo bispedømme, Knut Erik Tveit.
Alt dette vil foregå i kirkerommet. Kaffe i krypten utgår dermed. Denne endringen skyldes at det forventes et høyt oppmøtetall.
Presentasjonen i dialog med kunstner og prest vil starte ca 12.30.
Den modererte akademisamtalen vil starte ca kl 13.00.
Maleriene vil henge i kirkerommet til 24. november 2019
Medvirkende i høymessen
Elisabeth Thorsen, Valborg Orset Stene (preken) og Maria Halldén, liturger
Solister: Guro Hjemli, sopran. Marianne E. Andersen, alt.
Mikkel Skorpen, tenor og Peder Arnt Kløvrud, bass.
Oslo Domkor
Barokkanerne
Vivianne Sydnes, dirigent
Kåre Nordstoga, orgel