I samtalen var det boken Lavlandet, som var hovedtema. Denne boken skrev Sæther for 10 år siden og påpekte at det hadde vært en annen bok om den var blitt skrevet og gitt ut i dag – nå i alvoret i 2019. Nå er det «lavland» overalt; Venezia, Stillehavet. Boken er en reiseroman fra besøk i Bangladesh. Dette landet ligger lavt nedenfor Himalaya og er svært utsatt til for endringer i klima. Under er bilder og gjengivelser av samtalen etter raske notater.
–––
Her møtte hun en sadhu, altså en som har øvd seg og som er innviet av en mester. Sadhuen sa til Sæther:
– Jeg har sett deg. Jeg har sett hvem som fødte deg.
Da tenkte hun. Hvem er dette? Hva er dette? Samtalen foregikk på språket bengali.
Sadhuen leste Times of India og Sæther påpekte for ham at snøen i Himalaya smelter (red. merk. i 2013). Sadhuen svarte forferdet:
– Hva, smelter isen? Jeg må redde isen.
Men ikke én kan redde isen. Ikke 100 kan redde isen. Isen kan vi kun redde ALLE. Når alle makter samles.
–––
Og hva med formatet. Kari Løvaas stilte spørsmålet om det å feste øyeblikk til film, innenfor en gitt ramme, én persons blikk og erfaringer. Hvordan fungerer det, egentlig?
Sæther har valgt vidvinkel 2:3 som sitt fotografiformat. Hun ser på seg selv som en bevarer, en arkivar. Kari Løvaas gikk inn på ulike lag og nivåer av prosessen; bildet tas, det glemmes kanskje, så fremkalles det, det formes i mørkerommet og at det med Sæthers bilder er som om fokus er flyttet. Fra midten av motivet til kantene og fra kantene dras blikket ut og videre, lenger ut en selve bildemotivet. Gjennom et smil, et blikk, en gjenstand.
Og fra formatet vandret vi sammen med Sæther inn i mørkerommet. Det som begynte da hennes mor var kommet for å dø hos henne. I Sæthers eget soverom. Hun satt i rommet ved siden av og skrev. Så skjedde det utvekslinger gjennom dagen. Men en natt, så var moren død. Skulle rommet da igjen være soverom eller skulle det bli – mørkerom. Så kom utstyret på plass, vann, kleskyper og kar og slik var rommet i 18 år.
Det var som å være i et meditasjonsrom. Hardt fysisk arbeid, til tider kvalmende lukt fra kjemikaliene, med absolutt konsentrasjon for å følge med i sekunder og minutter. En skolering i et håndverk. Og inne i mørkerommet var det musikk, ingen andre, ingen lyder fra byen. Mørket – musikken og jeg – et lite rart liv og en øvelse i tålmodighet, sa Sæther.
–––
Det blir en ny bokprat og betraktning over romaner, fotografier og dikt av Wera Sæther hver søndag i advent kl. 12.30 i krypten. «Verdens barn» er støttet av bokåret 2019.
«Verdens barn» – adventskalender
Gjennom fire av Wera Sæthers (f. 1945) bøker, går vi inn i økologiske og eksistensielle temaer. Perspektivet har et dypt og aktuelt alvor over seg. Samtidig åpner fotografiene og tekstene for å se verden og barna via nye vinkler: Poetiske vinkler. «Nedenfra-vinkler». Måter å se på som også kan gi rom til det «rare» og uventede.
Temaet knyttes til advent. Advent er forberedelsens tid: Vi skal åpne for Barnet. Advent er også en periode av kirkeåret som har sine levende uttrykk i det folkelige. Selv om fiolett er fargen som pryder både hjem, forretninger og kirker på denne tiden, er ikke mange bevisste på at adventstid er fastetid. Jul er fest, det vet vi, men at også denne festtiden innledes med en fastetid har fått enda mindre oppmerksomhet enn den lange fastetiden som kommer forut for påskehøytiden.
Adventskalenderens bærende tema er barn. Barn som viser vei til Barnet. Fotografiene er tatt av forfatteren, og illustrerer/ kommenterer bøkene på en kunstnerisk måte. I tillegg presenteres en tekst forfatteren har nyskrevet om sammenhengen mellom fastetid, motivet (fotografiet) og boken. Fotografiet holder på sin måte fast i temaet barn. Og mat. Og mangel.
Bøkene er valgt ut av Oslo domkirke og forfatteren. Tema barn er en renning i den nyskrevne teksten. Til sammen vil bøkene, fotografiene og de nye tekstene gi klangbunn og, kanskje, «geografisk sted» for meditasjon, forberedelse og forvandling.
Disse bøkene vil bli presentert:
1.12 Lavlandet (2018)
8.12 Se Europa (2017)
15.12 I Naomis hus (1993)
22.12 Barnet, døden og dansen (Velsignet være du søster brød),
revidert utgave (begge bøkene i en bok, 2015)
Under orgelgalleriet er det et langt felt vi ofte bruker til utstillinger. Dette feltet deles opp i fire. Ett for hver adventsuke. I hver adventsuke monteres ett bla-eksemplar av boken. I tillegg vises et stort fotografi (plakatstørrelse).
Domkirken har daglige gudstjenester. Tema fra den aktuelle adventsuken vil gjentas ved lystenningen i disse hverdagsgudstjenestene. Temaene vil også bli nevnt enten i preken, forbønn eller annet sted i adventstidens høymesser.
Ledende domkirkeprest, Elisabth Thorsen, innledet den litterær-visuelle adventskalenderen.
Bokprat
De fire aktuelle søndagene vil det i etterkant av høymessen finne sted en «bokprat i krypten». Forfatteren vil selv presentere Lavlandet første søndag i advent. Denne søndagen vil også utgjøre en åpning av konseptet. Utstillingen vil bli hengende gjennom julen.
Wera Sæther og Kari Løvaas i samtale om boken Lavlandet. Heftene til «Verdens barn» selges for 50 kroner og har ulike motiv på forsiden. Utsnittene er hentet fotoene til adventskalenderen.
Søndag 1. desember
Bokprat i krypten kl. 12.30–13.30
Åpning av den litterær-visuelle adventskalenderen «Verdens barn» ved Elisabeth Thorsen. Samtale mellom forfatteren Wera Sæther og Kari Løvås om boken Lavlandet (2018).
Søndag 8. desember
Bokprat i krypten kl. 12.30–13.30
Om Wera Sæthers bok: Se Europa (2015)
Innledning ved Arve Kleiva
Søndag 15. desember
Bokprat i krypten kl. 12.30–13.30
Om Wera Sæthers bok: I Naomis hus (1993)
Innledning ved Tore Linné Eriksen
Søndag 22. desember
Bokprat i krypten kl. 12.30–13.30
Om Wera Sæthers bok: Barnet, døden og dansen
Innledning til samtale ved Bodil Sødal og Elisabeth Thorsen
Foto: Munch design