Det er en varm dag sent i april. I domkirkeparken har kastanjetrærne blitt grønne, pizzaovnen ryker og solen varmer. Det er uvanlig folketomt, noen få har våget seg til den nyåpnede uteserveringen i parken. En dag som dette står vanligvis de store bronsedørene til domkirken åpen, og det er en jevn strøm av turister og besøkende. Ikke i dag.
Oslo domkirke ble bygget i 1697, og har gjennom historien vært stengt i flere omganger for ombyggings- og restaureringsarbeider. Sist var rehabiliteringen i 2006 til 2010. Nå, ti år senere har domkirken igjen vært stengt under coronapandemien.
Inne i kirken har gudstjenestelivet flyttet seg fra benkeradene til de tusen skjermer. Men bak kameraene er det ikke helt tomt likevel. Midt i rommet står en lift som strekker seg helt til taket. Ved kongelosjen står kirkevakt Faulus Korkunc på en gardintrapp og tørker støv, og mellom benkeradene står dampen opp fra Roger Hegerstrøms dampstøvsuger. Konsulent Sander Bergh beveger seg med hurtige skritt opp til orgelgalleriet, som for å få oversikt over liftens bevegelser og kollegenes arbeidsflyt.
Samtlige kirkebenker er grundig rengjort og vasket med dampstøvsuger. Vinduer og nisjer er tørket for støv. Notestativ er strammet opp. Sot over panelovner er fjernet. Dørhåndtak er vasket. Teip er møysommelig festet på trappetrinnene som leder ned i krypten. Små hull og sprekker er sparklet og tettet. Trinnene på prekestolen er dampet. Alle puter er renset. Gamle programmer og papp er resirkulert. Domkirkens lyspærer er byttet ut med LED-pærer, som varer lengre og bruker mindre strøm. Listen over alt som er gjort kunne fortsette. Lenge.
Roger og Faulus forteller om godt humør og trivsel under nedstengingen
– Jeg har trivdes godt med å kunne være en del av teamet her, og endelig få gjort en del oppgaver som har blitt utsatt i årevis. Det har vært fantastisk å få det til!, sier Faulus.
Roger legger til at samarbeidet mellom de som har jobbet i kirken, har vært godt og effektivt, men nå savner de resten av kollegene, og en åpen kirke.
Vel ute av kirken kommer daglig leder, Olav Fraser Lende sommerkledd og med et smil om munnen.
– Vi har noen utrolig flotte medarbeidere, som har stått på dag ut og dag inn, som har stått for en storrengjøring som ikke har vært siden gjenåpningen i 2010. Det er gledelig at vi midt oppe i en nedstenging har fått gjort noe som kommer kirken og dens besøkende til gode når vi åpner igjen.
–––
Konsulent for utleie, logistikk og vedlikehold Sander Bergh har lagt til rette for den gode arbeidsflyten. Fra galleriet er det god utsikt også for å få oversikt over abeidet fra liften.
Kirketjener Roger Helstrøm har gått over kirkerommet med damstøvsuger.
Liften har gjort arbeidet med støvtørking lettere og det å få byttet alle pærer til LED i alle lysekronene og lampene.
Kirketjener Faulus sier: Jeg har trivdes godt med å kunne være en del av teamet her, og endelig få gjort en del oppgaver som har blitt utsatt i årevis. Det har vært fantastisk å få det til!
Vi har noen utrolig flotte medarbeidere, som har stått på dag ut og dag inn, som har stått for en storrengjøring som ikke har vært siden gjenåpningen i 2010. Det er gledelig at vi midt oppe i en nedstenging har fått gjort noe som kommer kirken og dens besøkende til gode når vi åpner igjen, sier daglig leder Olav Fraser Lende
Tekst og foto: Domkirkeprest Jonas Lind Asgedom