Ofte stilte spørsmål om konfirmasjon

Kan jeg vite når konfirmasjonsgudstjenesten om to år er?
Konfirmasjonsgudstjenestene i Skøyen kirke er tradisjonelt den andre helgen i september

Hva skjer på selve konfirmasjonsgudstjenesten?
Konfirmasjonsdagen er en festdag for konfirmanten, familien og menigheten. Den markerer avslutningen på konfirmasjonstiden.

I Den norske kirke er konfirmasjonshandlingen en forbønnshandling hvor vi ber Gud om å velsigne og å styrke hver enkelt konfirmant. Konfirmasjonsgudstjenesten er høytidelig. Alle konfirmantene kneler ved alterringen der presten eller konfirmantlæreren ber for den enkelte. Konfirmasjonen er et sted der det blir understreket at alle mennesker er like verdifulle Guds øyne.

Påmelding

I mai året før man blir konfirmert vil du få tilsendt en invitasjon til konfirmasjon i posten. Har du ikke mottatt invitasjon i posten, er du uansett velkommen som konfirmant, og det er bare å melde seg på via vårt påmeldingssystem, via link under. Det er viktig at du fyller ut all informasjon.

Gå inn på https://minkirkeside.no/oslo

Logg inn med mobilnummer og SMS.
Velg «Registrer ny konfirmant».
Velg kirke: Skøyen

Bekreftelse på konfirmasjonstidpunkt

Når man melder seg på vil det være mulig å velge dato og tidspunkt. Det er et maksantall ledige plasser pr. gudstjeneste, og alternativene fylles opp etter førstemann-til-mølla prinsippet. Når en gudstjeneste er full, vil dette alternativet ikke lenger dukke opp i nedtrekksfeltet.Vi sender ut bekreftelse på tidspunkt i desember når alle er påmeldt.

Dåp

Den norske kirkes ordning for konfirmasjon er i dag en forbønnshandling med bekreftelse av Guds løfter ved dåpen. For å bli konfirmert må man være døpt. Vi setter opp en felles dåpsgudstjeneste i begynnelsen av konfirmantåret for konfirmantene som skal døpes.

Sommerleir

Vi drar på leir fem dager i skolens sommerferie. Dato blir klar innen
1. november 2024 og vi sender ut beskjed om hvor og når det blir. En stor del av konfirmantopplegget skjer på leir, og dette er høydepunktet.

Konfirmasjonsdagen

Konfirmantene kommer 30 min før og møter i gangen nede. Konfirmasjonsgudstjenesten varer ca 60 min. Det er ingen plassbegrensning. Et felles foto blir tatt på selve konfirmasjonsdagen. Her får alle anledning til å ta et bilde.

Tilrettelegging

Alle mennesker er forskjellige og trenger ulike tilpasninger. Uansett funksjonsevne har du rett til en god konfirmanttid. Har du behov for individuell tilrettelegging, er det bare å ta kontakt med kirken. Vi starter gjerne dialogen allerede nå.

Økonomi

Pris for konfirmanttiden i Skøyen er 3500 kr. Prisen inkluderer bl.a. konfirmantbibel, kristuskrans, mat på helgesamlinger, reise og opphold fem dager på leir. Faktura sendes ut senere.

NB! Det er viktig for oss at økonomi ikke er en grunn til å velge bort konfirmasjon. Det finnes støtteordninger. Ta kontakt for mer informasjon.

Konfirmasjonsåret

I Skøyen kirke varer konfirmasjonstiden fra oppstart i januar til konfirmasjonsgudstjenesten i starten av september. I løpet av vårsemesteret deltar den enkelte på tre helgesamlinger og tre onsdagssamlinger. I starten av august, i sommerferien, drar vi fem dager på leir. Konfirmasjon i Skøyen er fast andre helgen i september.

Kontaktinformasjon for Skøyen menighet

Skøyen kirke ligger i Skøyenveien 43.
Inngang til kontorene og parkeringsplassen er på nedsiden av kirken, nederst i Guldbergsvei.

Kontoradresse:
Skøyenveien 43, 0375 Oslo