Stillingen som ungdomsarbeider er i fare

Fra 1. januar 2025 er det fare for at stillingen som ungdomsarbeider forsvinner. Bli med på givertjenesten 100 gir 100 for å unngå dette.

Foto Bo Mathisen

Menighetsrådet i Skårer menighet skriver følgende:

Ungdomsarbeider i Skårer menighet.

Visste du at Skårer menighet:

·        For tiden har ungdomsarbeider i bare 50% stilling?

·        Kan lønne 50% ungdomsarbeider antakelig bare fram til 01.01.2025?

·        Dekker lønn til 50% ungdomsarbeider av menighetens og Buskmens oppsparte midler? (Buskmen står for Barn og Unge Skårer Menighet.)

Vi har i mange år hatt et vel fungerende ungdomsarbeid i Skårer menighet. Mye av årsaken er at vi har en ungdomsarbeider i menigheten. Ungdomsarbeider har hovedansvar for Klubben, har ansvar for After-MILK (lederkurs for eldre ungdommer), Tweens (ungdomsarbeid 11-14 år) og er også med på konfirmantarbeid, MILK (mini-lederkurs for de som har vært konfirmanter), m.m.

Ungdomsarbeidet ble også hos oss preget av pandemien, og det var få ungdommer på Klubben da man åpnet opp igjen. Men nå ser vi en fin økning i antall ungdommer som kommer, noe vi gjerne vil at skal fortsette, og ungdomsarbeideren har en viktig rolle i dette.

Lørenskog kommune finansierer flere av menighetens stillingene som ikke er prestestillinger. Som de fleste vet er den økonomiske situasjonen i kommunen krevende, og på grunn av dette ble det færre midler fra kommunen til Lørenskog kirkelige Fellesråd dette året. Fellesrådet er det som lønner disse stillingene med kommunens midler. Det ble forsøkt å gjøre det beste ut av de kommunale midlene, men det resulterte i at vi for tiden ikke har nok til å dekke en ungdomsarbeiders lønn. Som en midlertidig løsning fant vi oppsparte midler slik at vi kunne lønne ungdomsarbeideren i 50% ut året.

Men hva gjør vi videre? Det er selvfølgelig kontakt med kommunen om muligheten for å få iallfall noe mer, slik at en liten prosent av stillingen kan dekkes derfra, men det har vi ingen garanti for.

I tillegg har menigheten startet et aktivt Givertjeneste-prosjekt for at menighetens medlemmer kan være med på å gi 100 kr. i måneden (eller mer om ønskelig) for å styrke barne- og ungdomsarbeidet. Håpet vårt er å få inn så mange faste givere at det er mulig å lønne en ungdomsarbeider i en deltidsstilling.

Vil du være med på det? Mer informasjon i artikkelen "100 gir 100"