Grønn gravplass

Gravplassforvaltningen i Lillestrøm er opptatt av en bærekraftig drift. En viktig del av dette er å redusere avfallet på gravplassene og sørge for at avfall blir sortert riktig.

Skilt med teksten: Hjelp oss å redusere avfallet. Vennligst ta med alt avfall hjem. Mange takk!

Grønn Gravplass!

Avfallsmengden fra gravplassene våre må ned. Kostnadene våre og den totale ressursbruken i forhold til miljøet er for høyt.

Besøkende og brukere av gravplassene våre oppfordres til større bevissthet om hva man tar med seg som pynt og dekor til graven.

Levende materialer bør være førstevalget som pynt for å minnes sine kjære. Levende planter og avskårne blomster symboliserer liv og forgjengelighet på en verdig måte. Metall, plastikk og kunstige blomster bør vi tenke oss godt om før vi plasserer på en gravplass. Vi anbefaler å unngå dette.

Det vil være beholdere for komposterbart avfall på gravplassene. Vi ønsker at alt man bringer med seg til gravplassen og gravstedet også tas med hjem igjen og kastes i eget husholdningsavfall.

Dersom du allikevel velger å benytte deg av vår avfallsløsning skal avfallet sorteres riktig i forhold til beholder. Disse skal være godt merket.

Levende materiale og annet som er komposterbart er en ressurs, og kommer tilbake til gravplassen i form av næringsrik kompostjord. Vær nøye med hva som legges i kompostbeholderen! Kranser surret med plasttråd eller som har elementer av kunstig materiale skal IKKE i kompostbeholderen! Rent kompostebart plantemateriale fra gravplassen gjenbrukes lokalt.

Levende lys har fått utstrakt bruk. Dette er vakkert, og en fin måte å minnes sine kjære på. Vi ber om at all bruk av gravlys skjer i lykter. Fugler henter løse gravlys for å spise fettet som lyset er laget av. Dette er et stort miljøproblem, da plastkoppene med og uten metall lokk slippes ned på åker og eng rundt gravplassene. I verste fall havner skarpe metallbiter og plastikk i foret til beitedyr med fatale konsekvenser. Det vurderes forbud mot løse gravlys på alle gravplassene dersom det blir nødvendig.

Løse gravlys vil fjernes av gravplassens ansatte i den utstrekning det er kapasitet og erstattes ikke.

Sammen lager vi GRØNNE GRAVPLASSER til et sted for ro og ettertanke. Med verdighet og respekt for våre kjære og miljøet.

Fraksjoner:

KOMPOST. Rent komposterbart materiale, uten spor av plast eller metall i noen form. Plastpose skal ikke følge med.

EL-AVFALL. I rød boks. Batterier og annet som inneholder elektronikk.

BINGER TIL PLASTPOTTER. Disse settes ut i plantesesongen. Pottene sorteres fra planter man setter ned og legges i bingen. Ivrige hagebrukere som trenger plastpotter hjemme, kan fritt hente av disse.

GLASSBEHOLDER. Vil finnes enkelte steder og brukes der det er. Ellers bør glass tas med hjem og kastes i glassbeholder sammen med annet glassavfall fra husholdningen.

PLASTAVFALL. Per nå har vi ikke egen beholder for plast på gravplassen og dette bør tas med for sortering i plastavfallet hjemme. Unntak er plantepotter i plantesesongen.

PAPP/PAPIR. Beholder vil finnes enkelte steder. Hvis ikke kan det tas med hjem til egen papirsortering.

RESTAVFALL. Alt som ikke hører hjemme i de andre fraksjonene og forsøkes redusert til et minimum.

Takk for hjelpen!

Gravplassforvaltningen i Lillestrøm