Ofte stilte spørsmål i forbindelse med gravlegging og feste

Dette er et sammendrag av de noen av punktene i «vedtekter for kirkegårdene i Lindesnes», og den fullstendige utgaven kan leses under punktet "Vedtekter for kirkegården".

Gravplass

• Avdøde innen kommunen kan gravlegges på hvilken som helst av gravplassene i kommunen. De har rett på en gratis tildelt grav de første 20 årene. Det er ingen ny gratisperiode ved gjenbruk av grav i en eksisterende festeavtale.
  • Reserveres en grav ved siden av avdøde sin grav (festet grav) må denne betales fra dag 1. Dette vil da være det vi kaller en dobbelgrav.  Dette benyttes ofte for at ektefeller (eller andre) skal kunne ligge ved siden av hverandre og ha felles gravstein.
  • Etter de 20 første årene (fredningstiden) kan en beholde gravstedet videre, da mot betaling (festeavgift). Størrelse på festeavgiften bestemmes av kommunen, og kreves inn for 10 år om gangen.
  • Ønsker du gravlegging i annen kommune enn du er bosatt, kan dette tillates. Men da kan festeavgift kreves inn fra første år, i tillegg til at alle våre kostnader ved begravelsen må dekkes av boet/pårørende.

Gravstein

• Gravstein settes normalt opp på den første graven, etter en viss tid (tidfestet i vedtektene). Når det så gravlegges noen i den reserverte graven ved siden av, vil normalt gravsteinen flyttes og settes opp på midten av de to graven i festeavtalen (2 graver samles i en festeavtale).

Festeavtale

• En festeavtale kan inneholde flere graver, og den som står som eier av denne avtalen (fester), bestemmer hvem som kan legges i disse gravene.
  • Skal annen person overta en festeavtale, må vi ha skriftlig melding om dette fra festeren som gir fra seg festeavtalen.

Sletting av gravsted

• Dersom det ikke betales festeavgift for graven/gravene, vil gravstedet bli slettet. Det innebærer at gravsteinen fjernes, gravene slettes og frigjøres til ny gravlegging.
  • Fester kan når som helst si opp festeavtalen og gravene vil da normalt slettes.

Kontaktinformasjon for Lindesnes kirkelige fellesråd

Lindesnes kirkelige fellesråd er samlokalisert med Mandal menighet ved Kirkesenteret i Mandal.

Lindesnes kirkelige fellesråd
4503 Mandal