"Babettes gjestebud" på Kirkesenteret

Har du lyst til å tilbringe en lørdagskveld i trivelig selskap med god mat og flott program? Vi inviterer til «Babettes gjestebud» på Kirkesenteret lørdag 19. oktober kl.18.00.

"Babettes gjestebud" på Kirkesenteret

Program for kvelden

På Kirketorvet:

• Velkomstdrikk.

• Jan Austad deler noen tanker omkring emnet «Bordfellesskap» og dets evne til å omdanne natur til kultur.

• Vi begynner å spise suppe med foccacia og Blinis med kaviar og rømme.

I Den gamle kinoen:

•  Vi ser filmen «Babettes gjestebud», 99 min.

På Kirketorvet:

• Vi spiser mer: Kylling i butterdeigskiste, salat med myke rosiner og valnøtter, ost med kjeks og druer, rullekake pyntet med frukt og kaffe/te.

• Tema rundt bordet: Har vi noen hyggelige matopplevelser som vi kan dele med hverandre underveis?

• Septetten synger.

• Utlodning/lotteri med årer og gevinster fra «markens grøde» og litt til.

• Det hadde vært fint om du hadde kledd deg i mørkt, litt gammeldags tøy denne kvelden.

Dette er en fest hvor vi har et stort ønske om å samle inn mest mulig penger til Kirkesenteret. For å dekke utgiftene til festen – og for å få et godt overskudd, blir prisen kr. 600,- pr. person.

Bindende påmelding til en i komiteen:

❖ Karin W. Dahl
    ❖ Sigrid Thorsheim Flåt
    ❖ Astrid Braadland
    ❖ Torunn E. Halvorsen

91 10 10 32 48 00 69 23 91 88 66 68 90 64 74 24

For gyldig påmelding, må det også betales inn

❖ Kr.600,- pr person til
    ❖ Vipps nr.104975 eller til
    ❖ Kontonummer: 2801 38 81814

Merk betalingen med navn til påmeldte og «Babettes gjestebud».

Frist for påmelding: mandag 14. oktober.

Håper du har anledning til å være med!

Hilsen Mandal menighet v/ Kirkesenterets venner

Fra Wikipedia om Babettes gjestebud

Babettes gjestebud (eng. Babette's Feast, dansk Babettes gæstebud) er en langnovelle skrevet av Karen Blixen. Novellen ble første gang publisert i 1950, i magasinet Ladies Home Journal. Handlinga i novellen er lagt til Berlevåg i

Finnmark. Babettes gjestebud ble filmatisert i 1987, med Gabriel

Axel som regissør.

Handling

Babettes gjestebud er lagt til en historisk sammenheng, i dette tilfelle begynnelsen av 1870-årene. Fortellingen utspiller seg i en nordnorsk bygd, hvor en fransk kvinne har søkt tilflukt etter oppstanden i Paris, Pariserkommunen.

Kvinnen heter Babette og fortellingen handler om hennes skjebne og om lokalmiljøet. Babette har tidligere vært en høyt skattet gourmetkokk, men i det lille samfunnet kjenner ingen hennes historie og hun forsørger seg som husholderske for et par eldre søstre. Etter en årrekke skjer det mirakuløse at hun vinner 10.000 francs på en gammel lotteriseddel. Samtidig med dette nærmer 100-års-minnedagen for den avdøde prosten seg. Babette bestemmer seg for å tilrettelegge en utsøkt middag på minnedagen, som hun håper vil inngi gjestene respekt.

Men middagsgjestene er hovedsakelig nordnorske bønder som hverken har tradisjon eller religiøs aksept for kulinariske utfoldelser. Etter en andaktsfull start som nærmest har karakter av en symbolsk nattverd, åpner de kulinariske nytelsene for en ny form for aksept og innbyrdes innsikt. Tidligere uvennskap løses opp; forståelse, lykke og forløsning brer seg i kraft av de himmelske kulinariske nytelsene.