Egil Hovlands Allehelgensmesse i Rakkestad kirke kl. 18:00, søndag 3. november 2024

Nå i høst er det 100 år siden kirkemusikeren og komponisten Egil Hovland ble født. Allehelgensmessen var en nyskapning og det satte en ny standard i forhold til tenkingen rundt musikk i gudstjenesten. Den er blitt et av Hovlands mest framførte verk hvis vi ser bort fra han salmemelodier som blir gudstjenester landet over hver søndag. Søndag 3. november vil vi feire denne messen i Rakkestad kirke.

Hovland regnes for å være en av de mest betydningsfulle norske komponister på 1900 og 2000-tallet. Han ble født på Mysen 18. oktober 1924, men etter noen år flyttet familien til Råde der han vokste opp. I 1941 begynte han i pølsemakerlære, men etter noen år besluttet han å bli musiker på heltid

Allerede i unge år ble han sammen med Søren Gangfløt en sentral skikkelse i Fredrikstads musikkliv og i 1948 ble han ansatt som organist i Glemmen kirke en stilling han hadde til han gikk av med pensjon i 1995. Hans komposisjoner omfatter verker far den helt enkle salmemelodi

(jfr.  Måne og sol, og Fylt av glede over livets under) til de store symfoniske verkene.

Det som stod hans hjerte nærmest er musikken i gudstjenesten, og han ble meget en sentral person i arbeidet med liturgifornyelsen og salmefornyelsen på 1970 tallet og framover.

Hans store engasjement for gudstjenesten førte til et tett samarbeid med presten Olaf Hillestad i Oslo Indremisjon (nå Kirkens Bymisjon), som bestilte flere komposisjoner av Hovland. Bl.a. flerre messer. Dette var ikke såkalte «konsertmesser», men derimot gjennomkomponerte messer der menigheten skulle delta aktivt.

«Allehelgensmessen opus 70» for sopran solo, kor, orgel, 3 trompeter, 3 basuner, liturg og menighet, er en slik messe som han komponerte i 1970.

Det et var den første messen av sitt slag her i landet og den fikk etter hvert stor utbredelse etter urframføringen i Hamar domkirke allehelgensaften i 1970.

Den blir regelmessige framført over hele landet enten som en kveldsmesse, eller som dagens høymesse på allehelgensdag. Allehelgensmessen var en nyskapning og det satte en ny standard i forhold til tenkingen rundt musikk i gudstjenesten. Den er blitt et av Hovlands mest framførte verk hvis vi ser bort fra han salmemelodier som blir gudstjenester landet over hver søndag.

Søndag 3. november vil vi feire denne messen i Rakkestad kirke.

Liturg er Magnus Sälde
Dirigent er Vidar Hansen
og vi har fått med oss et litt utvidet «Sangkoret Freidig»:
Else Haug, sopransolo.
Solveig Reiten, Ole Kristian Winsvold, og Ann-Cathrin Pedersen, trompet.
Espen Andres Volden, Jan Arild Gundelsby, og Hedda Bråthen, trombone,
Natanael Orgelmann Næss Svae, orgel