- Dette er veldig gledelig for oss. Samfunnet bruker betydelige ressurser på restaureringsarbeidene, så at det er et populært besøksmål er kjempebra, sier Inge Sørgård, avdelingsdirektør for publikumsavdelingen i Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) til Adresseavisen.
Han forteller at billettsalget har ligget stabilt mellom 160 000 og 175 000 til og med 2014, mens de to siste årene har hatt en markant økning.
Totalbesøk på 440 000
Sørgård understreker at det er snakk om solgte billetter (til kirken, tårnet, Museet Erkebispegården og Riksregalieutstillingen), og at det er vanskelig å konstatere hvorvidt totalbesøket er det høyeste noensinne.
- Mange tilbud, for eksempel gudstjenester, er gratis. Vi har heller ikke telt med arrangementene under Olavsfestdagene, sier Sørgård.
Han anslår imidlertid at totalbesøket, alt inkludert, ligger på rundt 440 000 for 2016. Både billettsalg og totalbesøk ligger derfor godt over målsettingene.
Godt turistår
Økningen var størst i vår og i sommer, i høst har den vært mindre. Sørgård mener det er en klar sammenheng mellom Nidarosdomens besøkstall og den generelle turisttilstrømmingen.
- At kronekursen har vært lav spiller helt klart inn, Norge er blitt et billigere land å reise til. I disse dager er det heller ikke å stikke under en stol at vi er et fredelig og trygt land, og at det spiller inn for mange reisende, sier Sørgård. Nidarosdomens økte billettsalg samsvarer også godt med økningen i antallet hotellovernattinger i Trondheim, samt økningen i antallet cruiseskip-anløp
Avhengig av godt besøk
NDR er en virksomhet under kulturdepartementet, og mottar offentlig støtte. De har samtidig et inntektskrav. Billettsalg er hovedinntektskilden og bidrar til rundt en firedel av NDRs drift, men NDR tjener også penger på butikksalg, utleie av arealer samt oppdragstjenester.
- Vi er avhengig av et høyt besøkstall for å drive virksomheten. Økningen har allerede gitt oss økt handlingsrom, og vi får overføre en del av inntektene også til neste år. Det gir oss noe å gå på, og betyr en høyere progresjon i restaureringsvirksomheten, sier Inge Sørgård